Straks houdt regio geen vliegveld meer over

Als je de vele berichten over de Twentse luchthaven leest en het grote aantal reacties ziet dat steevast op zo’n artikel volgt, zou je denken dat vliegveld Twente enorm leeft onder de Twentenaren. Ik merk echter in de dagelijkse omgang met streekgenoten dat het maar bar weinig Twentenaren interesseert. Als ik vraag waar die desinteresse vandaan komt, krijg ik steevast het antwoord: het vliegveld is er altijd al geweest en ik heb er nooit veel last van gehad. Soms wordt daar nog aan toegevoegd: en het gaat toch vanzelf wel failliet.

Dit geeft aan dat men (nog steeds) niet in de gaten heeft wat hier aan de hand is. Zeer veel gemeenschapsgeld verdwijnt in een hopeloos en zinloos project. Dus wat hier aan de hand is, is wanbestuur. Om het bizarre van de luchthavenplannen aan te geven: de komst van een burgerluchthaven Twente maakt onze regio slechter bereikbaar door de lucht. Dit gaat ten koste van werkgelegenheid en economie.

Onze regionale luchthaven FMO heeft te weinig bestemmingen om interessant te zijn. Door een betere verbinding met Nederland kan haar 1-uur catchment area uitgebreid worden tot achter Deventer, zodat ze interessanter wordt voor luchtvaartmaatschappijen. Nu gaan we zeer veel belastinggeld uitgeven om die catchment area te halveren.

FMO zal dan nog minder bestemmingen krijgen en het eindresultaat zou wel eens kunnen zijn dat onze regio helemaal geen vliegveld meer overhoudt.

De miljoenen die hiermee zijn verkwist, is geld dat bestemd was voor werkgelegenheid en zal dus niet meer voor werkelijke werkgelegenheid kunnen worden aangewend.

Het sterkste punt van Twente ten opzichte van de randstad is dat we pal naast de grootste economie van Europa liggen. Hier gaan we nu met de rug naar toe staan. De enige inwoners van onze provincie die iets hebben aan een eigen vlieg-veld, is dat handjevol dat een eigen straaljet heeft. Bij ons in Beuningen hebben de meeste mensen die niet. Onlangs stond in De Twentsche Courant Tubantia dat Enschede geen enkel taboe meer kent op de bezuinigingen. Alle kwetsbare sectoren kunnen in principe aan de beurt zijn. Het is bitter dat het ook, en zelfs met name, de Enschedese Partij van de Arbeid is die van de gewone Overijsselaar, in deze tijden van crisis, vraagt het speeltje en de gesubsidieerde grondposities van de happy few te financieren.

Herman Finkers
Beuningen

(Bron: Twentsche Courant Tubantia)

Borrel
wo 8 nov, 21.00 - Bolwerk

vr 10 nov, 9.30 - Stadhuis

AnitaSempel Mooi initiatief van Foodwatch! "Maak groente en fruit niet duurder maar btw-vrij!" https://t.co/6xmvG0TxRx
AnitaSempel RT @jesseklaver: Met Rutte III neemt de ongelijkheid toe. De rijkste 25% gaat er veel meer op vooruit dan de gewone Nederlander.
AnitaSempel RT @CorinneEllemeet: Verreweg het grootste deel van de ouderen met zorgvraag woont thuis. Zij komen er wel erg bekaaid vanaf in #regeerakko
AnitaSempel RT @vogelnieuws: Iedereen kan iets doen om de huismus te helpen. Tips! https://t.co/NLDR6iLrth
AnitaSempel @RoyBruinsma @GroenLinks053 @burgerbelangen @pvdaenschede Openhouden de Brug is nooit ons doel geweest. Maar ik beg… https://t.co/QorVKPnmJG
GroenLinks053 RT @groenlinks: Eerste berichten over regeerakkoord stemmen niet hoopvol. Maar het kán anders. Samen kunnen we de koers veranderen: https:/…
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad…
AnitaSempel RT @JelleKort: @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor…
JelleKort Nuchtere @RobinWessels75 keurt bestemmingsplan moskee goed. #raad053
JelleKort @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor iedereen.
AnitaSempel Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad. @GroenLinks053

Nieuws uit de afdeling