In 2013 moeten asielzoekers en vluchtelingen, die in 2007 een generaal pardon kregen, hun verblijfsvergunning verlengen. Om Nederlander te kunnen worden moeten zij een gelegaliseerde geboorteakte en een paspoort overhandigen. Voor velen van hen is dit echter onmogelijk. Daarom is er een landelijke petitie gestart om neutralisatie voor ‘pardonners’ mogelijk te maken. De petitie vind je hier

Generaal Pardon

Ruim 28.000 mensen, asielzoekers en vluchtelingen, kregen in 2007 te horen dat ze in Nederland mochten blijven wonen. Niet langer hoefden zij, de zogenaamde 'pardonners', in onzekerheid te leven. Voor 15 juni 2013 moesten zij hun vergunning verlengen en is het mogelijk om het Nederlanderschap te verkrijgen. Zij willen bijvoorbeeld - net als jij en ik - de vrijheid hebben om te kunnen reizen en om te kunnen stemmen bij verkiezingen.

Problematiek

Uit cijfers van het Ministerie van Binnenlandse Zaken eind 2012 blijkt dat het nog geen 7% was gelukt om aan de eisen te voldoen om een Nederlands paspoort te krijgen. Vluchtelingenwerk Nederland noemde in reactie op de cijfers dat het voor deze groep vaak onmogelijk is om geboorte- en huwelijksaktes uit het land van herkomst te tonen. Zij kunnen vaak niet terug naar het land, omdat dat te gevaarlijk is. Bovendien bestaan de documenten soms niet eens of weigeren autoriteiten mee te werken. Net als vluchtelingen die in Nederland verblijven, moeten daarom ook pardonners worden vrijgesteld van deze onmogelijke voorwaarde.

Maak het mogelijk!

Verschillende gemeenten hebben al bij de minister van Binnenlandse Zaken en staatssecretaris van Integratie en Asiel aan de bel getrokken. Helaas zonder resultaat. Het woord is daarom nu aan alle Nederlanders om van zich te laten horen: maak het mogelijk dat de duizenden mensen die in 2007 op grond van het generaal pardon een vergunning hebben gekregen, Nederlander kunnen worden! Zodat zij deel volledig mee kunnen doen aan onze samenleving.

Nog niet overtuigd? Luister dan naar het verhaal van Yasin.

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis

GroenLinks053 RT @LimburgCB: Impressive #crossborder protest of 50.000 Dutch,German and Belgium people against the failing nuclear power plant of #Tihang