In 2013 moeten asielzoekers en vluchtelingen, die in 2007 een generaal pardon kregen, hun verblijfsvergunning verlengen. Om Nederlander te kunnen worden moeten zij een gelegaliseerde geboorteakte en een paspoort overhandigen. Voor velen van hen is dit echter onmogelijk. Daarom is er een landelijke petitie gestart om neutralisatie voor ‘pardonners’ mogelijk te maken. De petitie vind je hier

Generaal Pardon

Ruim 28.000 mensen, asielzoekers en vluchtelingen, kregen in 2007 te horen dat ze in Nederland mochten blijven wonen. Niet langer hoefden zij, de zogenaamde 'pardonners', in onzekerheid te leven. Voor 15 juni 2013 moesten zij hun vergunning verlengen en is het mogelijk om het Nederlanderschap te verkrijgen. Zij willen bijvoorbeeld - net als jij en ik - de vrijheid hebben om te kunnen reizen en om te kunnen stemmen bij verkiezingen.

Problematiek

Uit cijfers van het Ministerie van Binnenlandse Zaken eind 2012 blijkt dat het nog geen 7% was gelukt om aan de eisen te voldoen om een Nederlands paspoort te krijgen. Vluchtelingenwerk Nederland noemde in reactie op de cijfers dat het voor deze groep vaak onmogelijk is om geboorte- en huwelijksaktes uit het land van herkomst te tonen. Zij kunnen vaak niet terug naar het land, omdat dat te gevaarlijk is. Bovendien bestaan de documenten soms niet eens of weigeren autoriteiten mee te werken. Net als vluchtelingen die in Nederland verblijven, moeten daarom ook pardonners worden vrijgesteld van deze onmogelijke voorwaarde.

Maak het mogelijk!

Verschillende gemeenten hebben al bij de minister van Binnenlandse Zaken en staatssecretaris van Integratie en Asiel aan de bel getrokken. Helaas zonder resultaat. Het woord is daarom nu aan alle Nederlanders om van zich te laten horen: maak het mogelijk dat de duizenden mensen die in 2007 op grond van het generaal pardon een vergunning hebben gekregen, Nederlander kunnen worden! Zodat zij deel volledig mee kunnen doen aan onze samenleving.

Nog niet overtuigd? Luister dan naar het verhaal van Yasin.

Borrel
wo 8 nov, 21.00 - Bolwerk

vr 10 nov, 9.30 - Stadhuis

AnitaSempel Mooi initiatief van Foodwatch! "Maak groente en fruit niet duurder maar btw-vrij!" https://t.co/6xmvG0TxRx
AnitaSempel RT @jesseklaver: Met Rutte III neemt de ongelijkheid toe. De rijkste 25% gaat er veel meer op vooruit dan de gewone Nederlander.
AnitaSempel RT @CorinneEllemeet: Verreweg het grootste deel van de ouderen met zorgvraag woont thuis. Zij komen er wel erg bekaaid vanaf in #regeerakko
AnitaSempel RT @vogelnieuws: Iedereen kan iets doen om de huismus te helpen. Tips! https://t.co/NLDR6iLrth
AnitaSempel @RoyBruinsma @GroenLinks053 @burgerbelangen @pvdaenschede Openhouden de Brug is nooit ons doel geweest. Maar ik beg… https://t.co/QorVKPnmJG
GroenLinks053 RT @groenlinks: Eerste berichten over regeerakkoord stemmen niet hoopvol. Maar het kán anders. Samen kunnen we de koers veranderen: https:/…
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad…
AnitaSempel RT @JelleKort: @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor…
JelleKort Nuchtere @RobinWessels75 keurt bestemmingsplan moskee goed. #raad053
JelleKort @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor iedereen.
AnitaSempel Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad. @GroenLinks053

Nieuws uit de afdeling