Op 10 maart 2011 voltrok zich een kernramp met grote gevolgen nabij het Japanse Fukushima. Het uranium dat in deze kerncentrales werd gebruikt is verrijkt door Urenco, dat inmiddels 25% van de totale wereldbehoefte aan verrijkt uranium produceert. Urenco heeft drie productiebedrijven waarvan de grootste in Almelo staat en een tweede, net aan de andere kant van de grens, in Gronau.

Juist deze directe betrokkenheid van de Nederlands-Duitse uraniumindustrie bij de ramp in Fukushima maakt duidelijk dat het besluit van de Duitse regering om de productie van kernenergie af te bouwen en dat van de Nederlandse energiemaatschappijen om bij nader inzien toch maar geen tweede kerncentrale bij Borssele te bouwen niet voldoende zijn, zolang we de rest van de wereld gewoon van de radioactieve brandstof blijven voorzien. Daarom zullen ook de verrijkingsfabrieken van Urenco gesloten moeten worden.

GroenLinks Enschede roept daarom, net als Groenen in Noordrijn-Westfalen, op om deel te nemen aan de demonstratieve Fukushima-herdenking op zaterdag 9 maart vanaf 13.00 uur bij de hoofdpoort van Urenco aan de Röntgenstraße in Gronau. De organisatie laat pendelbussen rijden vanaf het treinstation in Gronau. Vanaf Enschede rijdt elk half uur een trein naar Gronau. Neem vooral je GroenLinks- en antikernenergievlaggen en vaandels mee.

Borrel
wo 8 nov, 21.00 - Bolwerk

vr 10 nov, 9.30 - Stadhuis

AnitaSempel Mooi initiatief van Foodwatch! "Maak groente en fruit niet duurder maar btw-vrij!" https://t.co/6xmvG0TxRx
AnitaSempel RT @jesseklaver: Met Rutte III neemt de ongelijkheid toe. De rijkste 25% gaat er veel meer op vooruit dan de gewone Nederlander.
AnitaSempel RT @CorinneEllemeet: Verreweg het grootste deel van de ouderen met zorgvraag woont thuis. Zij komen er wel erg bekaaid vanaf in #regeerakko
AnitaSempel RT @vogelnieuws: Iedereen kan iets doen om de huismus te helpen. Tips! https://t.co/NLDR6iLrth
AnitaSempel @RoyBruinsma @GroenLinks053 @burgerbelangen @pvdaenschede Openhouden de Brug is nooit ons doel geweest. Maar ik beg… https://t.co/QorVKPnmJG
GroenLinks053 RT @groenlinks: Eerste berichten over regeerakkoord stemmen niet hoopvol. Maar het kán anders. Samen kunnen we de koers veranderen: https:/…
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad…
AnitaSempel RT @JelleKort: @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor…
JelleKort Nuchtere @RobinWessels75 keurt bestemmingsplan moskee goed. #raad053
JelleKort @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor iedereen.
AnitaSempel Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad. @GroenLinks053

Nieuws uit de afdeling