Make a difference day: maak er een bijzondere dag van

In het kader van deze dag, waaraan ook de koninklijke familie zo enthousiast heeft meegewerkt, was ik op de Cromhoff. Het was een bijzondere dag, voor de bewoners zowel als voor mij.
Om 9.00 uur was ik op de Cromhoff en werd prettig ontvangen: open en gastvrij. Er was hier de mogelijkheid voor 2 vrijwilligers, maar ik was de enige. Normaal is hier op vrijdag een vaste vrijwilliger maar die was ziek vandaag. Zo kwam het extra goed uit dat ik er was.

Op de afdeling waar ik meehelp wonen mensen met geheugenstoornissen. In de huiskamer krijg ik een kop koffie en ben al snel in gesprek met één van de bewoners. Langzaam aan druppelen er meer bewoners binnen en ik voorzie ze van koffie. Helemaal onbekend is me een dergelijke groep bewoners niet, ik heb er eerder mee gewerkt. Even overvalt me weer een gevoel van machteloosheid, als ik een bewoner zie, die met onrustige handen het kopje koffie (drinkbeker) beroert en aan haar slab trekt.
Maar dan worden een aantal mensen uitgenodigd om mee te gaan naar het tuincentrum, met de LIVIO-bus. Er zijn 2 activiteiten begeleiders, deze gaan met de mensen op stap. De chauffeur van de bus is een vrijwilliger en ik ben de aanvullende begeleiding.
De mensen die meegaan zijn enthousiast en we praten volop met elkaar. In het tuincentrum nemen we een kopje koffie en gaan daarna rond, er is geweldig veel te zien. De bewoners kopen niet iets voor zichzelf, maar voor de afdeling wordt wel iets gekocht. Ook kopen we een cadeautje van GroenLinks voor de afdeling. We lopen, kijken, mensen halen herinneringen op en genieten. Een deel van het tuincentrum is al in Kerstsfeer.
Ook als we door de stad terug rijden is er volop aandacht voor bekende plekjes. Terug op de afdeling staat het eten klaar en kunnen de mensen aan tafel aanschuiven.
Ik praat met één van de begeleiders even na over wat er zoal gebeurt op de afdeling. Andere activiteiten die zij met de bewoners doen zijn: naar de kinderboerderij, naar het pannenkoekenhuis,
wekelijks met een groepje naar de markt en koken in het Terphuus, waarbij soms ook familie betrokken wordt. Het hondje (pup) van een van de begeleiders ging ook een keer mee. Prachtig vonden bewoners het om hier even mee op schoot te zitten.
Om de familie goed te informeren is er een map met verslagen en foto’s. Veel bewoners lukt het niet om zelf te vertellen wat ze gedaan hebben, maar met behulp van deze map, kan de familie toch betrokken worden. Goed contact met familie is erg belangrijk, zowel voor de bewoner en hun verzorgers, als voor de familie zelf.
Er zijn ook zorgen, want zal er verder bezuinigd moeten worden op de activiteiten? Het is voor bewoners zo goed om toch nog geregeld met de maatschappij in aanraking te komen, maar hier moet wel budget voor zijn. Ook de kosten voor de bus zijn hoog, al zijn de chauffeurs vrijwilliger. Daarnaast zijn vrijwilligers moeilijk te krijgen, terwijl bij veel activiteiten wel vrijwilligers nodig zijn. Met vrijwilligers is er gewoon meer ontspanning mogelijk voor de bewoners.
Tegen enen vertrok ik weer, voor de bewoners een fijne morgen, zelf met een voldaan gevoel.

Tiny Hannink

terug