Fractieleden

• Jelle Kort

Fractievoorzitter Portefeuille Bestuur & Middelen, Economie & werk, Dienstverlening Commissies Stadsdeel Centrum, Rekeningencommissie, Regioraad

• Robin Wessels

Portefeuille Stedelijke ontwikkeling, Leefomgeving, Mobiliteit, Duurzaamheid Commissies Stadsdeel Noord, Stadsdeel Oost, raadswerkgroep Duurzaamheid

• Anita Sempel

Portefeuille Zorg & Welzijn, Opgroeien & Ontwikkelen, Cultuur Commissies Stadsdeel West, Stadsdeel Zuid, Rekenkamercommissie

Zorgen over bezuinigingen cultuur?

Afgelopen maandag spraken we in de stedelijke commissie over de voortgang van de bezuinigingen en transities in de cultuursector. De laatste dagen zijn er een aantal mooie ontwikkelingen bekend gemaakt in de Enschedese cultuursector, zoals de samenwerking tussen ATAK en Metropool. Desalniettemin loopt het niet overal zo soepel. GroenLinks was dan ook blij dat er afgelopen maandag in de stedelijke commissie aandacht aan dit onderwerp werd besteed. Ondanks dat wij vorig zomer tegen deze grote bezuinigingen hebben gestemd, hopen wij vanzelfsprekend wel dat de verschillende instellingen zo goed mogelijk deze bezuiniging doorkomen en het culturele aanbod in Enschede zo veel mogelijk op peil blijft.

Al maanden doen er mooie plannen de ronde over de bezuinigingen op de bibliotheek. Zo wordt de hoofdvestiging verandert in een bruisende bibliotheek in de binnenstad met horecagelegenheid en een doorgang naar de Zuidmolen. In de memo die afgelopen maandag op de agenda stond, konden we echter ook lezen over een terugvalscenario dat de bibliotheek achter de hand houdt, mochten de nieuwe plannen niet haalbaar blijken. Dit terugvalscenario bestaat uit de sluiting van twee nevenvestigingen voor meerdere jaren. Een scenario dat, naar wij aannemen, niemand gerealiseerd wil zien worden. GroenLinks maakte zich dan ook zorgen over deze passage en vroeg zich af in hoeverre we rekening moeten houden met dit scenario. Volgens de wethouder vordert de uitwerking van de nieuwe plannen echter gestaag en is er op dit moment geen reden aan te nemen dat de bezuiniging niet gehaald zal worden.

Zo voortvarend als de samenwerking tussen ATAK en Metropool verloopt, zo stroef verloopt die tussen het Rabotheater en het Wilminktheater. Afgelopen zomer is besloten de opdracht uit te doen naar de beide theaters om eventuele samenwerkingsmogelijkheden te onderzoeken. Helaas verliep dit proces niet als gehoopt en lukte het de twee theaters, zelfs na de inschakeling van een professioneel consultancykantoor, niet om met een gezamenlijk rapport te komen. Alhoewel GroenLinks natuurlijk teleurgesteld is in dit resultaat, zien wij ook in dat je samenwerking niet af kunt dwingen. Bovendien is samenwerking nooit een doel op zich geweest, maar slechts een mogelijk middel om efficiënter te werken. De wethouder gaf maandag aan dat er nog steeds wordt gekeken naar mogelijke samenwerkingsverbanden. In de tussentijd richt Enschede zich niet enkel op Hengelo, maar ook op mogelijke andere theaters waarmee samenwerking mogelijk zou kunnen zijn.

Kortom, de realisatie van de bezuinigingsoperatie op de cultuursector gaat gestaag door. Ondanks dat er zich op dit moment geen acute problemen lijken voor te doen, is GroenLinks nog niet geheel gerust gesteld. De bezuinigingsopgave van 1 miljoen, bovenop de al eerder afgesproken bezuinigingen, vergt veel van de culturele instellingen. GroenLinks is blij dat de wethouder maandag nogmaals heeft aangegeven de raad goed op de hoogte te houden. Bij de aankomende zomernota zal blijken in hoeverre alle bezuinigingen haalbaar zijn of dat er wellicht alsnog geld bij moet.

JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 15 december 2017 - #groenlinks #enschede #nietschreeuwenmaarpraten https://t…
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 15 december 2017 - #groenlinks #enschede #nietschreeuwenmaarpraten https://t.co/QILkbeshps
JelleKort Burgemeester zal zich naar aanleiding van de stadsdialoog vuurwerk maximaal inzetten voor vuurwerkvrije zones #Enschede
GroenLinks053 RT @suzanne_GL: Bij #AOLeefomgeving vraagt @groenlinks ook aandacht voor #BeerputNederland. Hoeveel invloed hebben vervuilende bedrijven op…