Fractieleden

• Jelle Kort

Fractievoorzitter Portefeuille Bestuur & Middelen, Economie & werk, Dienstverlening Commissies Stadsdeel Centrum, Rekeningencommissie, Regioraad

• Robin Wessels

Portefeuille Stedelijke ontwikkeling, Leefomgeving, Mobiliteit, Duurzaamheid Commissies Stadsdeel Noord, Stadsdeel Oost, raadswerkgroep Duurzaamheid

• Anita Sempel

Portefeuille Zorg & Welzijn, Opgroeien & Ontwikkelen, Cultuur Commissies Stadsdeel West, Stadsdeel Zuid, Rekenkamercommissie

Zorgen over bezuinigingen cultuur?

Afgelopen maandag spraken we in de stedelijke commissie over de voortgang van de bezuinigingen en transities in de cultuursector. De laatste dagen zijn er een aantal mooie ontwikkelingen bekend gemaakt in de Enschedese cultuursector, zoals de samenwerking tussen ATAK en Metropool. Desalniettemin loopt het niet overal zo soepel. GroenLinks was dan ook blij dat er afgelopen maandag in de stedelijke commissie aandacht aan dit onderwerp werd besteed. Ondanks dat wij vorig zomer tegen deze grote bezuinigingen hebben gestemd, hopen wij vanzelfsprekend wel dat de verschillende instellingen zo goed mogelijk deze bezuiniging doorkomen en het culturele aanbod in Enschede zo veel mogelijk op peil blijft.

Al maanden doen er mooie plannen de ronde over de bezuinigingen op de bibliotheek. Zo wordt de hoofdvestiging verandert in een bruisende bibliotheek in de binnenstad met horecagelegenheid en een doorgang naar de Zuidmolen. In de memo die afgelopen maandag op de agenda stond, konden we echter ook lezen over een terugvalscenario dat de bibliotheek achter de hand houdt, mochten de nieuwe plannen niet haalbaar blijken. Dit terugvalscenario bestaat uit de sluiting van twee nevenvestigingen voor meerdere jaren. Een scenario dat, naar wij aannemen, niemand gerealiseerd wil zien worden. GroenLinks maakte zich dan ook zorgen over deze passage en vroeg zich af in hoeverre we rekening moeten houden met dit scenario. Volgens de wethouder vordert de uitwerking van de nieuwe plannen echter gestaag en is er op dit moment geen reden aan te nemen dat de bezuiniging niet gehaald zal worden.

Zo voortvarend als de samenwerking tussen ATAK en Metropool verloopt, zo stroef verloopt die tussen het Rabotheater en het Wilminktheater. Afgelopen zomer is besloten de opdracht uit te doen naar de beide theaters om eventuele samenwerkingsmogelijkheden te onderzoeken. Helaas verliep dit proces niet als gehoopt en lukte het de twee theaters, zelfs na de inschakeling van een professioneel consultancykantoor, niet om met een gezamenlijk rapport te komen. Alhoewel GroenLinks natuurlijk teleurgesteld is in dit resultaat, zien wij ook in dat je samenwerking niet af kunt dwingen. Bovendien is samenwerking nooit een doel op zich geweest, maar slechts een mogelijk middel om efficiënter te werken. De wethouder gaf maandag aan dat er nog steeds wordt gekeken naar mogelijke samenwerkingsverbanden. In de tussentijd richt Enschede zich niet enkel op Hengelo, maar ook op mogelijke andere theaters waarmee samenwerking mogelijk zou kunnen zijn.

Kortom, de realisatie van de bezuinigingsoperatie op de cultuursector gaat gestaag door. Ondanks dat er zich op dit moment geen acute problemen lijken voor te doen, is GroenLinks nog niet geheel gerust gesteld. De bezuinigingsopgave van 1 miljoen, bovenop de al eerder afgesproken bezuinigingen, vergt veel van de culturele instellingen. GroenLinks is blij dat de wethouder maandag nogmaals heeft aangegeven de raad goed op de hoogte te houden. Bij de aankomende zomernota zal blijken in hoeverre alle bezuinigingen haalbaar zijn of dat er wellicht alsnog geld bij moet.

AnitaSempel Mooi initiatief van Foodwatch! "Maak groente en fruit niet duurder maar btw-vrij!" https://t.co/6xmvG0TxRx
AnitaSempel RT @jesseklaver: Met Rutte III neemt de ongelijkheid toe. De rijkste 25% gaat er veel meer op vooruit dan de gewone Nederlander.
AnitaSempel RT @CorinneEllemeet: Verreweg het grootste deel van de ouderen met zorgvraag woont thuis. Zij komen er wel erg bekaaid vanaf in #regeerakko
AnitaSempel RT @vogelnieuws: Iedereen kan iets doen om de huismus te helpen. Tips! https://t.co/NLDR6iLrth
AnitaSempel @RoyBruinsma @GroenLinks053 @burgerbelangen @pvdaenschede Openhouden de Brug is nooit ons doel geweest. Maar ik beg… https://t.co/QorVKPnmJG
GroenLinks053 RT @groenlinks: Eerste berichten over regeerakkoord stemmen niet hoopvol. Maar het kán anders. Samen kunnen we de koers veranderen: https:/…
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad…
AnitaSempel RT @JelleKort: @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor…
JelleKort Nuchtere @RobinWessels75 keurt bestemmingsplan moskee goed. #raad053
JelleKort @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor iedereen.
AnitaSempel Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad. @GroenLinks053

Geschreven door Anita