Wantrouwen in het sociaal domein

Na een lang zomerreces kwam de Enschedese gemeenteraad onlangs bijeen voor de opening van het nieuwe raadsseizoen. Eén van de thema’s die deze avond ter sprake kwam was de toenemende tegenstellingen in onze stad. Mensen leven steeds meer in hun eigen ‘bubbel’ en er is minder tijd en ruimte voor verbinding. Vaak wordt er gepraat over de kloof tussen arm of rijk, tussen hoger en lager opgeleiden, maar in mijn raadswerk en mijn omgeving zie ik ook steeds vaker een harde kloof tussen zij die een beroep doen op zorg en ondersteuning van de gemeente en zij die zogezegd ‘zelfredzaam’ zijn.

Hoe verder met diftar en afvalscheiding?

Sinds de invoering van diftar in Enschede, is de afvalinzameling gesprek van de dag. Enerzijds is diftar erg succesvol, want de Enschedese huishoudens zijn hun afval aanzienlijk meer gaan scheiden. Anderzijds zijn er veel klachten over, en overlast van, zwerfafval en illegaal gedumpt afval. Daarbovenop kwam het CPB (Centraal Planbureau) deze week met een onderzoek waaruit blijkt dat het gescheiden inzamelen van plastic en verpakkingsafval slechts zeer beperkt bijdraagt aan het verminderen van onze collectieve CO2-uitstoot. Dit roept bij velen de vraag op of, en zo ja hoe, we verder moeten met gescheiden inzamelen van afval.

Uitnodiging: kennismakingsavond GroenLinks Enschede

Best lid van GroenLinks,
Wat kun je van GroenLinks Enschede verwachten en wat kun jij doen om onze idealen als partij te helpen verwezenlijken? Wij nodigen je graag uit voor een kennismakingsavond in het Stadhuis in Enschede op donderdagavond 28 september van 19:00 tot 21:00 uur.

Mantelzorgbeleid in de knel?

Wat doe je als je je zorgen maakt over het mantelzorgbeleid in Enschede en de wethouder kan geen antwoorden geven? Dan ga je zelf op onderzoek uit! Onlangs stelde GroenLinks in de stedelijke commissie vragen over de voortgang van het actieplan mantelzorg en gebruik van mantelzorgondersteuning in Enschede. Uit onderzoek blijkt dat mantelzorgers de afgelopen jaren minder gebruik maken van ondersteuning, terwijl er juist steeds meer mantelzorgers bij komen en zij ook zwaardere taken op zich nemen. Wij willen graag weten hoe dit kan en besloten er zelf op uit te trekken om mantelzorgers te vragen welke ondersteuning zij graag willen ontvangen.

Gezocht kandidaat gemeenteraadsleden GroenLinks Enschede

De verkiezingen voor nieuwe gemeenteraden worden gehouden op 21 maart 2018, de burgers van Enschede kunnen dan kiezen tussen voortzetting van het huidige beleid en de huidige coalitie of ze kunnen de keuze maken voor een nieuw beleid met als hoofdpunten onder andere schone energie, een duurzame gemeente, meer ruimte voor fietsers en meer aandacht voor armoedebestrijding. Volgens ons is het ook in Enschede, tijd voor verandering. Wij willen daarom aan de verkiezingen meedoen met een aansprekende, diverse en sterke kandidatenlijst. Wil jij als GroenLinks lid bijdragen aan deze verandering meld je dan aan als kandidaat voor een zetel in de gemeenteraad van Enschede. Meer informatie vind je hier.

Borrel
wo 8 nov, 21.00 - Bolwerk

vr 10 nov, 9.30 - Stadhuis

AnitaSempel Mooi initiatief van Foodwatch! "Maak groente en fruit niet duurder maar btw-vrij!" https://t.co/6xmvG0TxRx
AnitaSempel RT @jesseklaver: Met Rutte III neemt de ongelijkheid toe. De rijkste 25% gaat er veel meer op vooruit dan de gewone Nederlander.
AnitaSempel RT @CorinneEllemeet: Verreweg het grootste deel van de ouderen met zorgvraag woont thuis. Zij komen er wel erg bekaaid vanaf in #regeerakko
AnitaSempel RT @vogelnieuws: Iedereen kan iets doen om de huismus te helpen. Tips! https://t.co/NLDR6iLrth
AnitaSempel @RoyBruinsma @GroenLinks053 @burgerbelangen @pvdaenschede Openhouden de Brug is nooit ons doel geweest. Maar ik beg… https://t.co/QorVKPnmJG
GroenLinks053 RT @groenlinks: Eerste berichten over regeerakkoord stemmen niet hoopvol. Maar het kán anders. Samen kunnen we de koers veranderen: https:/…
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad…
AnitaSempel RT @JelleKort: @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor…
JelleKort Nuchtere @RobinWessels75 keurt bestemmingsplan moskee goed. #raad053
JelleKort @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor iedereen.
AnitaSempel Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad. @GroenLinks053