Enschede is voor mensen met een fysieke, auditieve of visuele beperking een goed toegankelijke stad. Maar het kan altijd beter en daarom is de BTB Commissie, als commissie van de Wmo-Raad actief. GroenLinks vindt bereikbaarheid, ook voor mensen met een beperking heel belangrijk. Daarom was ik als raadslid, maar waren ook verschillende leden van GroenLinks, bijvoorbeeld van de werkgroep zorg en welzijn, aanwezig bij het randprogramma van de BTB Commissie.

De BTB Commissie houdt zich bezig met bereikbaarheid, toegankelijkheid en bruikbaarheid van gebouwen en openbare ruimten. Zij bestaat vooral uit mensen met verschillende soorten handicaps die (ervarings) deskundig zijn.
In Enschede is veel aandacht voor bereikbaarheid, maar het gaat ook nog wel eens mis. Vooral na een verbouwing of verandering, bijvoorbeeld zoiets kleins als van een gewoon toilet een eco toilet maken. Daarin wordt liever een stoffen handdoek gehangen in plaats van papieren handdoeken. Maar voor mensen met een fysieke beperking is het vaak niet mogelijk deze te gebruiken.
Ook bij nieuwbouw is het soms moeilijk. Niet iedere aannemer is bereid een lid van de commissie te laten meekijken. Dan kan het gebeuren dat er op de tekening wel aandacht is voor de bereikbaarheid van mensen met een (o.a. fysieke) beperking, maar dat het in de praktijk van de uitvoering mis gaat. Dan is er wel een invalidentoilet, maar een elektrische rolstoel heeft geen plek genoeg.
Ook evenementen in de stad veroorzaken nogal eens obstakels door extra drempels, of kabels en draden die beschermd moeten worden. Er zijn kabelgoten waar rolstoelen en scootmobielen goed overheen kunnen. Maar lang niet altijd worden deze gebruikt. Het is vaak geen onwil, maar men denkt er eenvoudigweg niet aan om hier rekening mee te houden.
Dan heb ik het nog niet over het openbare invaliden toilet bij de oude markt. Deze soap heeft al wel 10 jaar geduurd, menig politieke partij heeft zich er voor ingezet, maar nog is het niet mogelijk dat iedereen met een pasje van de regiotaxi hier gebruik van kan maken. Een andere schrijnende situatie vond ik beschreven in het verslag van de vergadering van de Gehandicaptenraad. Er heeft een iemand drie kwartier opgesloten gezeten in dit toilet, omdat de gehandicapte niet van binnenuit de deur kon openen door een technische onvolkomenheid.

In Enschede is een website, www.enschede.nl/toegankelijk, waarop men kan zien waar mensen met een fysieke beperking goed terecht kunnen. De website is nog in een begin stadium, maar zal steeds verder uitgebreid worden. Dan kunnen ook mensen van buiten de stad zien waar zij ondanks een beperking, toch ‘uit de voeten’ kunnen.
GroenLinks vindt het belangrijk dat er rekening gehouden wordt met mensen met een beperking, zodat zij ook zoveel mogelijk kunnen meedoen in onze samenleving, ten behoeve van hun eigen welzijn en van de maatschappij.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK