GroenLinks heeft vaak haar zorg uit gesproken als er weer eens bezuinigd moet worden op welzijn, cultuur of sport. Eerst voor miljoenen gebouwen neer zetten en vervolgens geen geld meer hebben om goede dingen met de gebouwen te doen. Dit keer was in stadsdeel West het wijkwelzijnswerk onderwerp van de discussie.

De gemeenteraad heeft het welzijnswerk een financiële taakstelling opgelegd. De commissieleden van stadsdeel West gingen met betrokken instanties en bewoners in gesprek over de consequenties van deze taakstelling.
Alifa beheert het Wijkcentrum `t Ni-je Terphoes. Alifa stelde in deze discussie dat zij, als gevolg van de bezuinigingen, het beheer niet langer op zich kan nemen. De organisatie zou hoogstens nog enkele ruimtes hier kunnen huren. Ze hadden al met andere partijen gepraat om het beheer over te nemen, maar tot nu toe was het niet gelukt hier een instantie of iemand voor te vinden. Het gebouw is eigendom van de bouwcorporatie, Alifa gebruikt het voor tal van activiteiten. Deze activiteiten zouden hiermee moeten stoppen.
In dit gebouw zit een ruimte met computers. Hiervan maakt een vaste groep mensen met een verstandelijke beperking gebruik. Veel van hen zijn meervoudig gehandicapt. Al zo’n 10 jaar hebben deze mensen samen een club. Zij worden begeleid door vrijwilligers en ook het vervoer gebeurt door vrijwilligers. Deze groep is in de loop der jaren erg aan elkaar en aan de activiteit verknocht geraakt. Zij leggen veelal moeilijk contact en zelfstandig kunnen zij al helemaal niet naar een activiteit komen. De computerclub is voor hen heel belangrijk en voor de meesten is dit het enige uitje in de week.
Voor hen zou het een ramp zijn als dit niet meer door zou kunnen gaan.
Daarnaast is er de eet-soos, ook al vele jaren een succesnummer. Zestien vrijwilligers zetten zich iedere week weer in om voor weinig geld een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Er is een mooie flinke keuken waar goed gekookt kan worden, ook voor een wat grotere groep. Er is ruimte voor gezelligheid, voor de mensen die komen eten, maar ook voor de vrijwilligers.
Daarnaast zijn er tal van andere activiteiten, van wijkraad, tot kinderactiveiten, van jaarafsluiting tot het jaarlijkse wijkfeest. Ook de stadsdeelcommissie vergadert er af en toe.
En kijk eens in de toekomst. Steeds meer moeten de wijkbewoners zelf gaan doen. Tal van vrijwilligers zetten zich belangeloos in voor de wijk, vol overgave en enthousiasme. Zij zetten zich in voor het welzijn van hun medewijkbewoners, en varen daar zelf ook wel bij. Daar moeten dan wel faciliteiten voor zijn.
Het Ni-je Terphoes is hier speciaal voor gebouwd en nog maar 7 jaar oud. Het heeft een grote kelder, waar jongeren naar hartelust lawaai kunnen maken, zonder dat ze de gebruikers boven hinderen.
Dit gebouw niet meer gebruiken voor de wijk is te gek voor woorden en regelrechte kapitaalvernietiging.
Gelukkig is GroenLinks niet de enige die hier zo over denkt. De stadsdeelmanager zal met alle betrokkenen in gesprek gaan en ik heb er alle vertrouwen in dat hij hier een goede oplossing voor zal vinden. Aan de vrijwilligers zal het niet liggen.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK
GroenLinks053 RT @groenlinks: De herindelingsverkiezingen staan voor de deur. Deze maandag, 20 november, gaat @jesseklaver erover in gesprek met @PALGroe
GroenLinks053 RT @RobinWessels75: @hansvanagteren neemt voorstel van #GroenLinks over om in #Twente meer samen te werken voor behoud van kwaliteit Twents…
GroenLinks053 RT @RobinWessels75: @eelcoeerenberg raadt voorstel van #GroenLinks aan om bij verlening van subsidies voorwaarden te stellen mbt #duurzaamh
RobinWessels75 @eelcoeerenberg Dank! De mogelijkheid stond al in de subsidieverordening, maar werd niet benut. Goed dat dit nu wel gaat gebeuren!
RobinWessels75 @hansvanagteren neemt voorstel van #GroenLinks over om in #Twente meer samen te werken voor behoud van kwaliteit Twents #landschap #raad053
RobinWessels75 @eelcoeerenberg raadt voorstel van #GroenLinks aan om bij verlening van subsidies voorwaarden te stellen mbt #duurzaamheid #raad053