Deze week kregen de ouders van de VMBO-leerlingen van het Bonhoeffer en Het Stedelijk Lyceum te horen dat vanaf het schooljaar 2015-2016 de leerlingen hun opleiding kunnen afmaken op de school waar zij beginnen. De ‘knip’ in het VMBO wordt opgeheven. Daarmee komt er een eind aan een onderwijsconcept, waar heel veel van verwacht werd, maar uiteindelijk de leerlingen niets mee gewonnen hebben.

De Scholingsboulevard was voor ouders en leerlingen nooit de ideale school die de directie voor ogen had. Vanaf het begin was er veel weerstand en toen bleek dat het eerste jaar met de roosters en de veiligheid veel mis was, gingen veel leerlingen naar andere scholen. Het was de bedoeling dat leerlingen van het VMBO-kader en –basis, op dezelfde school zouden doorstromen naar het MBO. Ook van dit voornemen kwam weinig terecht. Voor de meeste vervolg opleidingen moeten de leerlingen naar een andere locatie of naar Almelo of Hengelo.

Toch waren de doelen voor de scholingsboulevard prima. De leerlingen zouden breed opgeleid worden, doordat alle kader en basis leerlingen op één school zitten, kan er opleiding naar maat geleverd worden. Ook het streven naar minder schoolverlaters en de juiste keuze maken voor het vervolgonderwijs, is prima. De wens dat iedere jongere pas van school gaat als hij/zij een startkwalificatie heeft en de opleiding goed aansluit bij het werkveld is een heel goed streven.

Maar het ging steeds maar niet goed op de scholingsboulevard. Er waren te weinig leerlingen en er kwamen forse schulden. De gebouwen bleken niet optimaal voor het onderwijs, er moest meteen al veel verbouwd worden. En toen er eind vorig jaar weer een ernstig financieel tekort was, werd besloten de samenwerking van de scholen te ontbinden. Het ROC nam een UFO in gebruik, het VMBO-T één en de derde kwam in gebruik bij het VMBO-kader en –basis. Weer was er een dure verbouwing nodig in deze nieuwe gebouwen. Het schooljaar is nog maar nauwelijks van start als er al gesproken wordt over het opheffen van ‘de knip’. Als de school van de inspectie het predikaat ‘zeer zwak’ krijgt is de beslissing genomen. Of het aangekondigde onderzoek hiernaar ook heeft plaats gevonden blijft onduidelijk.

Alle VMBO-kader en –basis leerlingen zullen in de toekomst in de UFO’s hun opleiding krijgen, terwijl de VMBO-T leerlingen, de vroegere Mavo, op daartoe aangewezen locaties blijven. Dat de knip eruit gaat vindt GroenLinks positief, maar had dat niet meteen bij de verandering van gebruik van de UFO’s gekund, zodat de dure verbouwing (waar de gemeente en dus de gemeenschap aan mee betaald heeft) meteen toegespitst zou zijn op het andere gebruik?

Grote zorgen maakt GroenLinks zich over het gegeven dat er tijdens de verandering niet genoeg bevoegde docenten zijn. Ook de onduidelijkheid op welke locaties de VMBO-T  leerlingen terecht kunnen vindt GroenLinks zeer onwenselijk. Nu al hoor ik van ouders dat ze er niet over denken om hun kind het volgend jaar, voor het derde VMBO-T jaar naar de scholingsboulevard te sturen. Ze zoeken wel een andere oplossing. Komen de UFO’s weer half leeg te staan?

En hoe zal het gaan met de leerlingen die op de basisschool getest zijn voor het beroepsgericht onderwijs, maar laatbloeiers blijken? Het is nu al zo moeilijk om op te stromen, naar een hoger niveau. Wordt dat niet helemaal onmogelijk als de leerlingen op verschillende scholen zitten? Extra aandacht zal hiervoor zeker nodig zijn.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK