Tot afgelopen jaar, bleef het gemeentelijke cultuurbeleid (relatief) buiten schot bij de bezuinigingsrondes binnen de gemeente Enschede. In de komende jaren wordt dat anders. Afgelopen jaar besloot de raad, overigens zonder steun van GroenLinks, tot een bezuiniging oplopend naar 1,8 miljoen per jaar. De gevolgen lijken redelijk opgevangen te kunnen worden, maar geldt dat ook voor wat vroeger heette 'De Muziekschool Twente', Kaliber Kunstenschool?

In het oog springende gevolgen van de bezuinigingen zijn er vooral voor Concordia (zo lijkt het op het eerste gezicht). Ten eerste omdat 21Rozendaal verdwijnt. De vrijgekomen ruimte zal waarschijnlijk met het nodige 'vernuft' worden ingevuld door Tetem en de Twentse Welle samen. Hopelijk met voldoende aandacht voor beeldende kunst en voor lokale kunstenaars. Concordia's lieflijke theaterzaal, ook wel 'de bonbonnière' genoemd, zal worden omgedoopt tot filmzaal. Met film hoopt Concordia meer te verdienen dan met theater. Daar staat tegenover dat de kleine zaal van de voormalige Twentse Schouwburg waarschijnlijk door het Wilmink Theater geëxploiteerd gaat worden, en een deel van de programmering van Concordia kan overnemen. Als dit allemaal lukt, is dat een compliment waard.

Ik maak me echter zorgen over wat er met de voormalige 'muziekschool' gaat gebeuren. De muzieklessen blijven bestaan voor iedereen. Maar alleen voor de groep 12-18 wordt het nog gesubsidieerd, is nu het plan. De leeftijdsgroep 6-12 zou op andere manieren bereikt moeten worden dan via individuele muzieklessen, o.a. via de basisschool. Nu ben ik een groot voorstander van cultuureducatie op de basisschool, maar het kan uiteraard de klassieke taak van een 'muziekschool' niet vervangen. De lessen blijven bestaan, maar moeten ook breed toegankelijk blijven. Dat geldt wat mij betreft ook voor de lessen voor volwassenen: het moet voor iedereen mogelijk blijven om muziekdiploma's te halen in Enschede.

Bij de keuze voor een bezuiniging van 1,8 miljoen, had de gemeenteraad geen idee van de gevolgen die dit zou hebben. GroenLinks had daar grote moeite mee, maar nu de gevolgen voor Kaliber Kunstenschool zich beginnen af te tekenen, is het tijd om de details boven tafel te krijgen en de discussie hierover aan te gaan. Binnenkort wordt de Raad uitgebreid geïnformeerd.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW