Terecht maakte wethouder Van Hees excuus voor het feit dat veel ambtenaren afgelopen weekend blijkbaar in de stress hadden gezeten door onhandige communicatie over de bezuinigingen. Ik hoop dat ze zich binnenkort verontschuldigt bij de minima in Enschede, die op dit moment hun hart vasthouden. Het College wil vanaf 2015 vijf miljoen bezuinigen op het armoedebeleid: een asociaal voorstel.

Er werd in het hele pakket met voorstellen door het College nog geen bijzin ingeruimd voor de keiharde menselijke gevolgen. Het lijkt alsof het College het contact met de werkelijkheid is verloren. Het lijkt alsof men wil zeggen: 'Kom, het is crisis, stroop de mouwen op en ga eindelijk eens uw eigen geld verdienen'. De heersende gedachte is, eigen schuld dikke bult: B&W schrijven dat de burger beschikbaar moet zijn, actiever moet worden. Terwijl het crisis is, de werkloosheid historisch hoog is in Nederland en we in Twente structureel een groot aantal arbeidsplaatsen tekort komen. Mensen genoeg die wíllen werken, maar niet aan de slag komen. Ook mensen die als parttimer of als zelfstandig ondernemer werken, krijgen steeds vaker hun kostje niet bij elkaar. Arme huishoudens korten en ze daarmee sterker prikkelen om aan het werk te gaan, is hetzelfde als over schone dingen heen poetsen. Dat heeft geen zin.

Gelukkig is de raad het hoogste orgaan en zit er in het bezuinigingspakket wat keuzeruimte, maar dat neemt niet weg dat het College een hele slechte beurt maakt. Wat GroenLinks betreft komt de inkomensondersteuning per huishouden weer op het peil van voor de korting op de langdurigheidstoeslag, die de raad in deze periode heeft doorgevoerd. Het armoedebeleid van Enschede is niet te royaal, zeker niet als je het vergelijkt met andere gemeenten. Het valt op dat dit in de bezuinigingsvoorstellen van het College het economisch beleid geheel buiten schot blijft. GroenLinks wil kijken naar mogelijkheden om hier wel op te bezuinigen. Dat betekent dat gekeken moet worden of de inzet op het versterken van bijvoorbeeld innovatie, wel genoeg vruchten afwerpt.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW