Met de keuzenota doet het college een aantal forse bezuinigingsvoorstellen voor de periode 2015 tot 2017. Het college lijkt daarbij vooral haar pijlen te hebben gericht op bezuinigingen in het sociaal-culturele vlak. Met name armoedebeleid wordt fors getroffen. GroenLinks ziet echter, veel meer dan het college, ruimte om in het fysieke vlak te bezuinigen zodat veel bezuinigingen op sociale thema's kunnen worden voorkomen.

Het college wil de komende periode nog steeds fors investeren in grootstedelijke projecten. Naast de vele miljoenen die in de luchthaven zijn en worden gestopt wil het college nog steeds de NOEK, noordelijke ontsluiting, aanleggen in ons buitengebied. GroenLinks is altijd tegen deze geldverslindende projecten geweest en vind het kwalijk dat het college, in deze financieel zware tijd, geen enkele kanttekening bij deze investeringen plaatst.

Ook zijn er nog aanzienlijke budgetten gereserveerd voor de ontwikkeling van onder meer de Stadsweide en Spoorzone. Wat GroenLinks betreft wordt onderzocht welke stedelijke projecten in de ijskast kunnen zodat reserves kunnen worden ingezet als buffer om een deel van de bezuinigingen over de komende periode mee op te vangen. Wanneer de economie weer aantrekt en de gemeente er financieel weer een stuk beter voor staat, kunnen dergelijke plannen weer uit de lade worden getrokken.

Een aanzienlijk deel van het budget van het programma leefomgeving gaat op aan het onderhoud van de openbare ruimte. Er is de afgelopen jaren al meermaals bezuinigd op onderhoud en de meningen over de kwaliteit hiervan zijn in de stad sterk verdeeld. GroenLinks is echter van mening dat in delen van parken en plantsoenen een veel natuurlijker beheer kan worden gevoerd. Door minder intensief te maaien en wilde planten en kruiden meer te laten groeien, ontstaat er een betere leefomgeving voor kleine dieren en insecten, waaronder bijen en hommels.

Een andere grote kostenpost binnen leefomgeving is handhaving. Voor de vakantie heeft de raad besloten leges voor allerlei gemeentelijke diensten meer kostendekkend te maken. GroenLinks zou graag zien dat, vanuit het principe 'de vervuiler betaalt', de kosten van handhaving meer op de overtreders kunnen worden verhaald.

GroenLinks roept het college op om bij het opstellen van de programmabegroting meer te bezuinigen op fysieke onderwerpen en juist de sociale thema's zoals armoedebeleid te ontzien. Wanneer dit in de begroting onvoldoende tot uiting komt zal GroenLinks met aanvullende voorstellen komen.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW