Het zou een compacte luchthaven in het groen worden, volgens alle voorstanders. Nu wordt echter duidelijk dat dit wel eens heel anders kan uitpakken. Volgens het ontwerp-luchthavenbesluit mogen zich in een ruime omgeving van de luchthaven geen obstakels bevinden die boven de 80m+NAP uitsteken. Alle bomen die te hoog zijn moeten dus worden gekapt. En dat kunnen er veel zijn.

GroenLinks is altijd tegen de ontwikkeling van luchthaven Twente geweest. Een luchthaven in Twente is economisch niet rendabel, kost ons als gemeente miljoenen euro's, levert veel minder werkgelegenheid op dan beloofd en zorgt voor een forse aantasting van ons buitengebied. GroenLinks wil een groene invulling van het luchthaventerrein, met een nadruk op natuur, zorg, recreatie en innovatie.

De luchthaven ligt tegen de Lonnekerberg, waarvan de top een ruime 56m+NAP meet. Bomen die hoger zijn dan 24 meter zullen hier dus moeten worden gekapt. Maar ook bomen in het Haagsche Bos (hoogste punt ca 52m+NAP), de Boerskotten (maaiveld tot boven de 60m+NAP) en vele kleinere natuurgebieden en landgoederen lopen risico gekapt te worden.

De Stichting Lonnekerberg heeft ingeschat dat ca. 88 hectare aan bos rondom de luchthaven risico loopt. Duizenden bomen zullen moeten worden gekapt. Een enorme kaalslag in ons buitengebied en desastreus voor flora en fauna rondom de luchthaven.

Toevallig komt deze informatie net na de laatste raadsvergadering naar buiten. We hebben dus geen mogelijkheid meer om het ADT en college hierover ter verantwoording te roepen.
Het ADT is echter geruime tijd met het ministerie in gesprek geweest over het voorliggende luchthavenbesluit. Dan kan dit toch niet als een verrassing komen? Waarom zijn gemeenteraad, betrokkenen en omwonenden hierover dan niet eerder geïnformeerd?

Doorgaan met Luchthaven Twente betekent dat een aanzienlijk deel van de natuur rondom de luchthaven ernstig gevaar loopt. Voor GroenLinks volstrekt onacceptabel. Opnieuw delven landschap en natuur het onderspit wanneer het gaat om zeer discutabele 'economische' belangen.

Het is dus hoog tijd voor een nieuw bestuur en een nieuwe koers. Een groene koers waar landschap, natuur en ecologie in het buitengebied worden beschermd. Waar de gemeente investeert in innovatieve en groene werkgelegenheid, in plaats van een onrendabele luchthaven die veel meer kapot maakt dan je lief is. Waar Enschede zich ontwikkelt tot compacte, duurzame stad in het groene buitengebied.

Stem daarom 19 maart GroenLinks, en knok met ons voor de bomen en biodiversiteit in het groene buitengebied.

do 22 juni, 19.30 - Stadhuis

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis