GroenLinks wil sociaal bezuinigen. Niet bezuinigen op mensen, maar op stenen is de vuistregel. Maar bij de grote hoeveelheid bezuinigingsvoorstellen voor 2015-2017, wordt ook het sociale domein genoemd door het College. GroenLinks wil hier heel zorgvuldig mee omgaan. In een stad waar veel sociale problemen en achterstanden zijn, zijn goede zorg en ondersteuning cruciaal. Uitgangspunt bij het sociale domein is preventie. Daarbij zijn mensen zoveel mogelijk zelf verantwoordelijk en zelfredzaam. Maar als dat niet lukt, moet er steun uit de omgeving of van de overheid komen. GroenLinks vindt dat mensen niet in de steek gelaten mogen worden.

Als het werk beter georganiseerd kan worden ontstaan bezuinigingsmogelijkheden, maar dat moet duidelijk worden aangetoond. Aan dat aantonen, mankeert nogal wat. Verder is vaak niet duidelijk welke effecten bezuinigingsvoorstellen hebben. GroenLinks vindt dat het College die effecten duidelijk in beeld moet brengen. Kijken we bijvoorbeeld naar de wijkdiensten. De voor- en nadelen zijn niet in beeld. Daardoor kunnen we niet zien of dit model geschikt is om goede zorg te leveren.

Er zal in de toekomst meer een beroep gedaan worden op mantelzorgers, mensen die vrijwillig zorgen voor familie of buren en vrienden. Gevaar is dat zij overbelast worden, wat zeker voorkomen moet worden. Dankzij de mantelzorger wordt (soms vele jaren) voorkomen dat de patiënt moet worden opgenomen in een verpleeghuis. Daarmee is de samenleving heel veel goedkoper uit. Mag er voor deze mantelzorger dan af en toe respijtzorg zijn? Zorg die de mantelzorger even ontlast, het liefst gegeven door een professional! Of een weekendje er op uit, dat kan ook heel ontspannend zijn. De Stichting Informele Zorg (SIZ) Twente speelt hierin een grote rol, maar het geld dat de gemeente ontvangt voor mantelzorg gaat lang niet allemaal naar de SIZ.

De jeugdzorg gaat van de provincie over naar de gemeenten. De veertien Twentse gemeentes gaan hierin samenwerken, maar wat op gemeente niveau georganiseerd kan worden gebeurt hier.

Problemen zullen dan bij het wijkteam terecht komen. Hier zitten generalisten, mensen die van veel markten thuis zijn. Maar is er ook genoeg expertise voor de moeilijke zorg? De wethouder heeft toegezegd dat verwijzing naar de 2e lijn in ieder geval door professionals zal gebeuren, huisarts of praktijkondersteuners psychosociale hulp.

GroenLinks is van mening dat goede zorg aan, maar ook met onze inwoners, onontbeerlijk is. Op overlappingen en managementkosten kan misschien wel bezuinigd worden.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK
GroenLinks053 RT @groenlinks: De herindelingsverkiezingen staan voor de deur. Deze maandag, 20 november, gaat @jesseklaver erover in gesprek met @PALGroe
GroenLinks053 RT @RobinWessels75: @hansvanagteren neemt voorstel van #GroenLinks over om in #Twente meer samen te werken voor behoud van kwaliteit Twents…
GroenLinks053 RT @RobinWessels75: @eelcoeerenberg raadt voorstel van #GroenLinks aan om bij verlening van subsidies voorwaarden te stellen mbt #duurzaamh
RobinWessels75 @eelcoeerenberg Dank! De mogelijkheid stond al in de subsidieverordening, maar werd niet benut. Goed dat dit nu wel gaat gebeuren!
RobinWessels75 @hansvanagteren neemt voorstel van #GroenLinks over om in #Twente meer samen te werken voor behoud van kwaliteit Twents #landschap #raad053
RobinWessels75 @eelcoeerenberg raadt voorstel van #GroenLinks aan om bij verlening van subsidies voorwaarden te stellen mbt #duurzaamheid #raad053