Twee weken geleden werd bekend dat er vlak over de grens, nabij het Aamsveen, olie lekt uit een zoutcaverne waarin ruwe olie is opgeslagen. Hiermee ontketent zich in het Aamsveen een voor onze regio ongekende milieuramp. Ook in Enschede zijn er plannen voor het opslaan van ruwe olie in door zoutwinning ontstane holtes, zogenaamde zoutcavernes. In presentaties aan de gemeenteraad hebben de verantwoordelijken (o.a. Akzo en ministerie) altijd volgehouden dat deze vorm van opslag absoluut veilig is. Het was ondenkbaar dat de olie door bijvoorbeeld lekkage in onze leefomgeving terecht zou komen. De ramp vlak over de grens bewijst het tegendeel. Het kan dus wel degelijk fout gaan. GroenLinks heeft altijd een kritische houding gehad over de voorgenomen opslag van olie in Enschede, maar nu blijkt dat hier grote risico's aan zijn verbonden moet er wat ons betreft definitief een streep door de plannen. Overigens is het Rijk bevoegd gezag.

Na het bekend worden van de lekkage heb ik direct schriftelijke vragen gesteld aan het Enschedese college: wat is de oorzaak van de ramp, hoe groot is de schade voor mens en natuur en in hoeverre kunnen de plannen voor vergelijkbare opslag in Enschede nog worden tegengehouden, zijn enkele van de vragen waar GroenLinks een antwoord op wil.

De omvang van de ramp wordt in de tussentijd steeds duidelijker. Er is al ca. 200.000 liter olie gelekt en elk uur komt daar zo'n 500 liter bij. De oorzaak is nog steeds niet gevonden. Wat de uiteindelijke gevolgen voor natuur en leefomgeving zullen zijn blijft nog gissen, maar aangezien de olie op verschillende plekken naar boven komt en ook het grondwater is vervuild, kan worden aangenomen dat de schade aanzienlijk is.
Zowel in Duitsland als Nederland is er uitgebreid media-aandacht voor de lekkage en ook steeds meer politieke partijen stellen vragen. De Duitse milieu-minister heeft al ter plaatse gekeken. Vanuit de Nederlandse regering blijft het vooralsnog stil, hoewel zowel GroenLinks als het CDA kamervragen hebben gesteld.

Deze ramp toont voor mij opnieuw aan dat het olie-tijdperk zo snel mogelijk ten einde dient te komen. Waarom fors investeren in de risicovolle opslag van een achterhaalde en vervuilende brandstof, terwijl de schone alternatieven overal voorhanden zijn? Voor zon, wind, waterkracht, aardwarmte of getijde-energie hoeven we niet afhankelijk te zijn van de grillen van Poetin en andere wereldleiders, en hoeven we ook geen ondergrondse voorraden aan te leggen voor slechte tijden. Denemarken laat zien dat een land volledig op eigen energie kan draaien. Nederland blijft als het gaat om duurzame energie het slechtste jongetje van de Europese klas.

In de gesprekken met informateur en beoogde Enschedese coalitiepartijen heeft GroenLinks nadrukkelijk aangegeven dat er echt werk moet worden gemaakt van het verduurzamen van onze gemeente. De ramp vlak over de grens toont overduidelijk  aan dat op de oude (olie)weg doorgaan geen toekomst heeft.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW