Volgens SCP-directeur Kim Putters betekenen 'de drie decentralisaties' de grootste verandering van de verzorgingsstaat sinds de oorlog. (Laten we hopen van niet.) Hij roept hele gemeenten op om, alles keurig 'samen', snel te gaan bepalen hoe de sociale structuren opnieuw vorm moeten krijgen. Dat gemeenten zoveel vrijheid hebben gekregen, geeft onzekerheid en was volgens mij niet nodig geweest. Voorlopig hebben gemeenteraden nog maar weinig zicht op de keuzes die gemaakt moeten worden. De gemeenten krijgen het voor het zeggen, maar: 'zij kunnen het niet alleen'. Immers, er blijft te weinig geld over. Alleen met dat laatste ben ik het eens. GroenLinks zal gewoon gaan voor de zorg die nodig is.

Het beste is als de veranderingen ongemerkt gaan. Logisch, aannemelijk en aanvaardbaar voor de mensen die ze aangaan. De verzorgingsstaat niet afbreken, maar verbeteren. Voldoet het beleid niet aan die doelstelling, dan is het slecht beleid. 'De participatiemaatschappij' lost niets op voor mensen die de hulp niet krijgen die ze nodig hebben.

Het versnipperde stelsel van zorg en ondersteuning slimmer organiseren, dat moet kunnen. Waarschijnlijk kan betere zorg worden geleverd met minder verschillende organisaties, minder managers, waar mogelijk minder gebouwen en minder vervoer. Het liefst alles zo dicht mogelijk in de buurt. Daarnaast kunnen we mogelijk toe met minder zorg en ondersteuning, als gemeenten in het vervolg beter met zorgvragers bespreken welke andere mogelijkheden er misschien zijn. Dat alles op zo'n manier dat je overal in Nederland de zorg kan krijgen die nodig is. Hoeveel dat kost, hopelijk ietsje minder, weet voorlopig niemand. De decentralisaties staan gelukkig bovenaan de agenda van de nieuwe gemeenteraad.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK