Het is al bijna twee maand geleden dat er vlak over de grens, in het Aamsveen bij Epe, olie naar boven kwam borrelen. Olie afkomstig uit één van de zoutcavernes die worden gebruikt voor strategische opslag. Na wekenlang graven en zoeken, en ettelijke miljoenen euro's aan gemaakte kosten, is nog steeds niet duidelijk wat de oorzaak van de lekkage is. Hoe lang het onderzoek nog moet duren is onbekend. Ook in Enschede wil het ministerie zoutcavernes gebruiken voor het opslaan van een strategische olievoorraad. De lekkage bij Epe heeft daarom ook in onze gemeente bij veel bewoners onrust en zorgen veroorzaakt. Wat GroenLinks betreft gaat er definitief een streep door de plannen. Het maatschappelijk-economisch nut van een strategische olievoorraad in onze zoutcavernes weegt ons inziens niet op tegen de risico's voor milieu en volksgezondheid.

Naar aanleiding van de lekkage over de grens heb ik het college van B&W schriftelijke vragen gesteld. Het college gaf aan zorgen over veiligheid te delen en heeft het ministerie en de Akzo per brief verzocht de voorbereidingen te staken zo lang er nog geen duidelijkheid is over de oorzaak van de lekkage in Duitsland. Onlangs liet minister Kamp, in antwoord op vragen van de GroenLinks fractie in de Tweede Kamer, weten, dat de voorgenomen olieopslag in Enschede naar zijn mening veilig is en gewoon kan doorgaan. Een nogal voorbarig oordeel, want hoe kan de minister met enige zekerheid oordelen dat opslag in Enschede veilig is, zonder dat de oorzaak van de lekkage in Duitsland bekend is?

Maar zelfs als de oorzaak van de lekkage straks wel bekend is, blijven er nog veel vragen over. Hoe kan men met enige zekerheid aantonen dat het opslaan van olie of andere stoffen in zoutcavernes voor de lange termijn echt veilig is? Stel dat een lichte aardbeving, die ook in onze regio kan voorkomen, de stabiliteit van een caverne aantast of scheuren in de 'ondoordringbare' laag veroorzaakt? Die risico's zijn misschien zeer klein, maar als zich een ramp voordoet zijn de gevolgen en (maatschappelijke) kosten enorm.
Maar nog veel belangrijker, wat kan er worden gedaan als zich een onverwachte omstandigheid voordoet? Er schijnt een monitorplan te zijn waarin exact is beschreven "hoe voor, tijdens en na afloop van de opslag gemonitord wordt om in een vroegtijdig stadium eventuele afwijkingen op te merken en zo nodig maatregelen te kunnen treffen." In Epe werd echter in februari al een lagere druk in één van de cavernes waargenomen, maar toch heeft men de lekkage in april niet weten te voorkomen. Hoe denkt men in Enschede dan wel een lekkage te kunnen voorkomen als er ergens een afwijking wordt waargenomen?

Een andere essentiële vraag, waar in de berichtgeving nog nauwelijks op in wordt gegaan, is wie er voor de kosten opdraait als er een calamiteit voordoet. Wie vergoedt en repareert de schade aan natuur, bedrijven en particulieren? Bij de aardbevingen als gevolg van de gasboringen in Groningen blijven veel bewoners met schade zitten. Een goede, ruimhartige schaderegeling in geval van een calamiteit is de minste vorm van zekerheid die betrokken partijen aan verontruste bewoners kunnen bieden.
Wat de oorzaak, omvang en uiteindelijke gevolgen van de olielekkage bij Epe zijn moet nog blijken, maar de gedachte dat de opslag van olie (of andere stoffen) in zoutcavernes absoluut veilig is, lijkt doorbroken.
Helaas heeft de gemeente geen zeggenschap over opslag van stoffen in onze ondergrond. Maar hoe meer mensen zich uitspreken tegen olieopslag, hoe meer druk we op het ministerie en Akzo uitoefenen om de plannen alsnog in te trekken. Teken dus massaal de online-petities op stopopslaggasolie.petities.nl of geenolieonderenschede.petities.nl

Waarschijnlijk wordt op maandag 16 juni in de stedelijke commissie van de Enschedese gemeenteraad, naar aanleiding van mijn schriftelijke vragen, kort over de olieopslag gesproken. Er is dan voor iedereen de mogelijkheid om in te spreken. Daarnaast is de provincie bezig met het organiseren van een hoorzitting met deskundigen en betrokkenen, waar ook bewoners met hun zorgen en vragen terecht kunnen.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW