Heel Enschede weet intussen dat er flink bezuinigd moet worden. De dug-out werd als bezuinigingsoptie genoemd. In het collegevoorstel voor het financieel kader van 2014 komt dit gelukkig niet terug, maar er was voldoende reden om op bezoek te gaan.

Met een aantal raadsleden zijn we bij de dug-out gaan kijken. Deze is gevestigd in de haven, maar als je dat niet weet, vind je het nooit. Gelukkig stond er een begeleider aan de straat die de weg wijst. Symbolisch voor het werk bij de dug-out

We werden ontvangen in een afgekeurde röntgenwagen. Lekker koel op een van de zeldzame warme dagen van dit voorjaar, de koeling deed het nog prima. Er waren enkele jongeren aanwezig die gebruik maken van de Dug-out.

De dug-out is bedoeld voor jongeren die zijn vastgelopen op school of op het werk. Dit is een groep kwetsbare jongeren, die vaak al veel moeilijkheden hebben mee gemaakt in hun jonge leven. Voor deze jongeren is het niet gemakkelijk weer aan de slag te komen. Bij de dug-out worden ze uitgedaagd om eerst eens te beginnen met eenvoudig werk. Ze hoeven niets te kunnen, maar moeten wel iets willen.

Samen met een begeleider gaan ze aan de slag. Werken met de handen, eerst in eigen werkplaats, zo gauw dat lukt ook op andere plekken. Tijdens en rondom het werk volgen er gesprekken. Ondertussen wordt er gezamenlijk een plan opgesteld, waar de jongere aan gaat werken. In het plan kunnen tal van basisvaardigheden voorkomen, maar ook sociale vaardigheden, hulp vragen en accepteren of eigenwaarde opkrikken.

Door de directe en persoonlijke begeleiding wordt er langzaam vertrouwen opgebouwd, dat de jongere nodig heeft om weer verder te kunnen.

De aanwezige jongeren lieten ons weten dat vooral het vertrouwen en de wetenschap dat de begeleiding hun niet laat vallen, hun de mogelijkheid geeft, weer aan de slag te gaan en activiteiten op te pakken. Dat kan ook betekenen dat ze weer naar school gaan en een opleiding volgen, die het mogelijk maakt (betaald) werk te krijgen.

Groenlinks is van mening dat ook deze kwetsbare jongeren blijvend de kans moeten krijgen om op deze manier aan hun toekomst te werken.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK
GroenLinks053 RT @groenlinks: De herindelingsverkiezingen staan voor de deur. Deze maandag, 20 november, gaat @jesseklaver erover in gesprek met @PALGroe
GroenLinks053 RT @RobinWessels75: @hansvanagteren neemt voorstel van #GroenLinks over om in #Twente meer samen te werken voor behoud van kwaliteit Twents…
GroenLinks053 RT @RobinWessels75: @eelcoeerenberg raadt voorstel van #GroenLinks aan om bij verlening van subsidies voorwaarden te stellen mbt #duurzaamh
RobinWessels75 @eelcoeerenberg Dank! De mogelijkheid stond al in de subsidieverordening, maar werd niet benut. Goed dat dit nu wel gaat gebeuren!
RobinWessels75 @hansvanagteren neemt voorstel van #GroenLinks over om in #Twente meer samen te werken voor behoud van kwaliteit Twents #landschap #raad053
RobinWessels75 @eelcoeerenberg raadt voorstel van #GroenLinks aan om bij verlening van subsidies voorwaarden te stellen mbt #duurzaamheid #raad053