GroenLinks wil dat Enschede al het mogelijke doet om uitgeprocedeerden die buiten hun schuld op straat staan, tenminste van basisvoorzieningen en noodzakelijke zorg te voorzien. Vluchtelingen die een verblijfstitel hebben gekregen en in Enschede wonen, verdienen ondersteuning en kansen voor de toekomst. GroenLinks en SP hebben het College van B&W vragen gesteld over het vluchtelingenbeleid in Enschede. Op een aantal punten roept de beantwoording vragen op.

Vluchtelingen die in procedure zitten, maar ook uitgeprocedeerden die in Nederland verblijven, dienen desgevraagd door het Rijk te worden opgevangen. Dit is bij convenant door de gemeenten met het Rijk overeengekomen. Helaas is al jaren bekend dat er geen sprake is van een sluitend systeem, waardoor regelmatig een beroep op gemeenten wordt gedaan voor opvang. Uit antwoorden op vragen van GroenLinks en SP over het vluchtelingenbeleid in Enschede blijkt dat vluchtelingen die niet door het Rijk worden opgevangen, alleen voor noodopvang in aanmerking komen in 'schrijnende gevallen' en als er voldoende plek is.

GroenLinks is verbaasd dat het College opnieuw aangeeft dat in de maatschappelijke noodopvang sprake kan zijn van plaatsgebrek. Mijn wens daar iets aan te doen werd eerder in de kiem gesmoord door het Leger des Heils zelf, dat via een brief liet weten dat er overeenstemming was met de gemeente en er nooit mensen op straat hoefden te slapen. Desnoods zou het bijplaatsen van veldbedden uitkomst bieden. Als kleine linkse raadsfractie sta je dan met de spreekwoordelijke lege handen. Hoe dan ook zou Enschede meer moeten bieden dan de bankjes in het Volkspark.

In de beantwoording geeft het College aan dat vluchtelingen worden geacht mee te werken aan hun terugkeer om voor ondersteuning in aanmerking te komen. Maar er wordt daarnaast ook een ander criterium aangelegd, namelijk 'schrijnendheid'. Mogelijk wordt bedoeld dat mensen die beschikking hebben over een ander onderkomen niet opgevangen hoeven te worden, maar niet duidelijk is wat er wordt bedoeld.

Gemeenten krijgen van het Rijk een taakstelling opgelegd over het aantal statushouders dat ze moeten opnemen. Het College schrijft dat Enschede voldoet aan deze norm en ervoor waakt daar niet onder te komen. Daarmee lijkt er geen aandacht te zijn voor de extra toestroom van o.a. Syrische vluchtelingen die momenteel in Enschede hun intrek nemen bij familie, vrienden en kennissen, bovenop de taakstelling van het Rijk. Er blijkt bij Alifa, waar het vluchtelingenwerk is ondergebracht, vrijwel geen professionele ondersteuning beschikbaar voor al deze mensen die verder moeten met hun leven en in de komende tijd hun weg moeten vinden in Enschede.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW