Aanstaande maandag is in de gemeenteraad het raadsvoorstel financieel kader 2014 aan de orde. Er worden dan een aantal belangrijke keuzes gemaakt die het college uitwerkt in de begroting 2014-2018, die in het najaar wordt behandeld. Ondanks een uitgebreid voortraject waarin heel erg veel bezuinigingsmogelijkheden bekend zijn geworden voor de bezuinigingsopgave van ruim €10 miljoen, dreigen onnodige en ondoordachte bezuinigingen op sociaal terrein. De financiële keuzes van GroenLinks leest U in de bijlage. In dit artikel aandacht voor het voor GroenLinks belangrijkste punt, helaas opnieuw het armoedebeleid.

Het College stelt voor in 2014 1 miljoen (en daarna waarschijnlijk structureel €2,8 miljoen) bij te dragen aan de gemeentelijke bezuinigingen, door alternatieve financiering te zoeken voor schuldhulpverlening en de formulierenbrigade. Deze alternatieve financiering is afhankelijk van een verwachte incidentele bijdrage van ca. 1 miljoen euro van het Rijk. Als die er niet komt of hiervoor niet gebruikt kan worden, wil het College het armoedebeleid verminderen. Eerlijk is eerlijk, er is ruimschoots gelegenheid geweest om dit plan af te keuren, maar een meerderheid van de raad heeft dat tot op heden niet gedaan. GroenLinks hoopt deze plannen maandag af te kunnen schieten.

Gezien de recente versoberingen van het armoedebeleid (inkomensondersteuning en schuldhulp) en de enorme toename van armoede en schuldenproblematiek in Enschede, is dit een onmogelijk voorstel. Volgens ambtelijke informatie zal dit jaar een substantieel tekort ontstaan en ook in de komende jaren worden tekorten verwacht op het budget voor armoedebeleid.

Een vermindering van het armoedebeleid is onvoorstelbaar. Gezien de versoberingen waar de raad al voor heeft gekozen, is verder verminderen aan niemand uit te leggen. Daarnaast is het niet financieel solide, dus ondoordacht om geen rekening te houden met te verwachten tekorten in de toekomst. GroenLinks zal de raad voorstellen de genoemde twee dekkingsmogelijkheden te vervangen door een taakstelling op de grote projecten en/of op een vermindering van het innovatiefonds.

Daarnaast wordt door een deel van de raad gegokt dat het maatschappelijk werk en het welzijnswerk overlap vertonen met elkaar en met andere terreinen. Dit is niet veel meer dan een vermoeden en toch kan komende maandag al worden ingestemd met een bezuiniging. Voor de toekomst moet voorkomen worden dat bestuur en politiek op deze manier achter de feiten aan lopen: er moet meer zicht komen op effectiviteit en efficiency. Volgens GroenLinks is voortijdig bezuinigen onverstandig en zijn er socialere bezuinigingsopties. De rest hoort u maandag. We gaan daarna het zomerreces in, dus tot over een paar weken en geniet van uw vakantie!

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK