Op 10 december 2012 heeft de gemeenteraad unaniem ingestemd met de nota "Erfgoed 21," het nieuwe erfgoedbeleid van Enschede. Onderdeel hiervan was het voorstel om de gemeentelijke monumentenlijst aan te vullen met een 12-tal naoorlogse panden, naar aanleiding van een onderzoek door het Oversticht. Vorige week stuurde het college een brief naar de raad waarin zij meldde deze panden toch niet aan de gemeentelijke monumentenlijst toe te willen voegen. GroenLinks is daarin zeer teleurgesteld en roept het college op om alsnog tot aanwijzing tot gemeentelijk monument over te gaan.

De reden waarom het college van aanwijzing wil afzien is vooral van financiële aard. De betrokken eigenaren willen worden gecompenseerd voor de extra kosten die zij moeten maken voor materiaal, plankosten en leges die de monumentenstatus met zich meebrengt. De gemeente heeft echter geen geld om onderhoudssubsidies voor de betreffende panden te verlenen, maar is daartoe ook helemaal niet toe verplicht.
Door de panden dan maar niet aan te wijzen als monument, kiest het college de gemakkelijke weg en gaat daarbij geheel voorbij aan het maatschappelijk belang. Het gaat om gebouwen met een bijzondere architectuur die van grote waarde zijn voor onze ruimtelijke kwaliteit en identiteit.
In een tijd dat steden steeds eenvormiger worden en waar het, als gevolg van globalisering, steeds meer draait om de kracht en identiteit van regio's, zal een goed monumentenbeleid van steeds groter belang worden.

Een stad of regio ontleent haar identiteit en eigenheid voor een groot deel aan haar geschiedenis.  En juist in de monumenten wordt deze geschiedenis concreet zichtbaar. De compacte binnenstad, de textielfabrieken, stadsparken, villa's en landgoederen zijn zeer kenmerkend voor Enschede. Maar ook de wederopbouwperiode is voor Enschede van bijzonder belang, omdat in de oorlog een groot deel van de binnenstad verloren is gegaan, en daarna de textiel ten onder ging. Niet alleen woningen en bedrijven, maar de hele maatschappij moest in deze moeilijke jaren wederopgebouwd worden. De 12 panden waarvan de monumentenstatus nu ter discussie staat, laten zien dat er in Enschede, ook in deze zware periode, mooie, cultuurhistorisch en architectonisch waardevolle gebouwen zijn neergezet.

GroenLinks vindt dat deze gebouwen de monumentenstatus verdienen, zodat de cultuurhistorische en architectonische waarden behouden blijven en ook toekomstige generaties kunnen zien hoe Enschede zich in de moeilijke naoorlogse jaren heeft ontwikkeld tot de bruisende stad die het nu is.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW