De afgelopen maanden is het Balengebouw veelvuldig in de lokale, regionale en zelfs een enkele keer in de landelijke media geweest. Zo verscheen er afgelopen zomer plotseling een grafsteen naast het museum, met het opschrift “ik” erop.  De tekst verwees naar het bekende boek “ik, Jan Cremer” van de gelijknamige Enschede kunstenaar en de grafsteen zelf ongetwijfeld naar het ter ziele gedragen plan voor een Cremermuseum en de schijnbaar uitzichtloze situatie rondom het Balengebouw. GroenLinks heeft onlangs vragen gesteld over de toekomstvisie van het college op het Balengebouw, en is teleurgesteld over de antwoorden.

Ruim zeven jaar geleden werd het plan opgepakt om het Balengebouw te transformeren in een groot Cremermuseum, een uniek totaalconcept van kunst, horeca en maatschappelijk initiatief. Het museum zou uiteindelijk goed zijn voor bezoekersaantallen tot 50.000 a 60.000 bezoekers per jaar en zou Enschede als bruisend cultureel centrum op de kaart zetten. Daarvoor moest echter wel het één en ander aangepast worden aan het Balengebouw. Besloten werd om het gebouw te verkopen voor 550.000 euro aan De Woonplaats, onder de verplichting dat het onder hoogwaardige architectuur verbouwd zou worden en er een culturele invulling aan zou worden gegeven. Het Balengebouw is inderdaad voor vele miljoenen verbouwd onder architectuur van, onder meer, Rem Koolhaas. Helaas werd het plan voor het Cremermuseum in combinatie met andere functies door de gemeenteraad afgestemd. Een nieuw plan kwam er niet.

Vandaag de dag hebben we een prachtig verbouwd Balengebouw, zonder invulling. De veel miljoenen kostende verbouwing, heeft tot gevolg dat de exploitatiekosten een hoge barrière vormen voor veel culturele organisaties. De Woonplaats heeft aangekondigd op te zoek te willen gaan naar een andere invulling, wanneer er niet snel een culturele invulling wordt gevonden.

GroenLinks zou het jammer vinden als dit gebouw verloren zou gaan voor de Enschedese cultuur. Wij wilden graag van het college weten wat voor acties het college heeft ondernomen om een culturele invulling te geven aan het Balengebouw nadat eerdere plannen niet haalbaar bleken. Daarnaast wilden wij weten wat de visie is van het college betreffende het Balengebouw en of zij bereid zijn samen met De Woonplaats te kijken naar een culturele invulling.

De antwoorden hierop waren enigszins teleurstellend. Het college heeft geen duidelijke visie op het Balengebouw. “Alles” moet er aan gedaan worden om een culturele invulling te vinden, maar wat dit concreet betekent en welke bijdrage de gemeente wil leveren is niet duidelijk. Het college heeft in ieder geval zelf geen actie ondernomen om een culturele invulling te vinden.

Borrel
wo 8 nov, 21.00 - Bolwerk

vr 10 nov, 9.30 - Stadhuis

AnitaSempel Mooi initiatief van Foodwatch! "Maak groente en fruit niet duurder maar btw-vrij!" https://t.co/6xmvG0TxRx
AnitaSempel RT @jesseklaver: Met Rutte III neemt de ongelijkheid toe. De rijkste 25% gaat er veel meer op vooruit dan de gewone Nederlander.
AnitaSempel RT @CorinneEllemeet: Verreweg het grootste deel van de ouderen met zorgvraag woont thuis. Zij komen er wel erg bekaaid vanaf in #regeerakko
AnitaSempel RT @vogelnieuws: Iedereen kan iets doen om de huismus te helpen. Tips! https://t.co/NLDR6iLrth
AnitaSempel @RoyBruinsma @GroenLinks053 @burgerbelangen @pvdaenschede Openhouden de Brug is nooit ons doel geweest. Maar ik beg… https://t.co/QorVKPnmJG
GroenLinks053 RT @groenlinks: Eerste berichten over regeerakkoord stemmen niet hoopvol. Maar het kán anders. Samen kunnen we de koers veranderen: https:/…
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad…
AnitaSempel RT @JelleKort: @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor…
JelleKort Nuchtere @RobinWessels75 keurt bestemmingsplan moskee goed. #raad053
JelleKort @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor iedereen.
AnitaSempel Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad. @GroenLinks053