Afgelopen maandag in de Stedelijke Commissie kondigde GroenLinks al aan wat de belangrijkste wijzigingen zijn die we op de concept begroting zullen voorstellen bij de begrotingsbehandeling. Er zijn goede alternatieven mogelijk voor de bezuinigingsvoorstellen van het college.

Na alle inspanningen van de afgelopen veertig jaar, ligt het niet voor de hand dat deze coalitie binnen een paar jaar de problemen op de arbeidsmarkt oplost. Ondanks nieuwe initiatieven die worden ontwikkeld en die door GroenLinks van harte worden gesteund, zullen de inkomens van duizenden mensen in Enschede voorlopig rond het sociale minimum blijven zweven. Helaas is dat in een flink deel van de gevallen levenslang. Het College daarentegen meent de bestaande inkomensondersteuning (nu al) te moeten beschouwen als tegenwerking bij het verminderen van het aantal mensen in de bijstand.

GroenLinks is ervan overtuigd dat de gemeente een springplank moet bieden voor diegenen die niet zelfstandig hun plek vinden op de arbeidsmarkt. Maar een vangnet is ook hard nodig. Het College heeft geen knop waaraan gedraaid kan worden, zodat situaties waarin langdurig sprake is van zeer lage inkomsten niet meer voorkomen. In een brief van afgelopen vrijdag, schreef het College daarover: "Inclusief geldende, landelijke toeslagen is het sociaal minimum in veruit de meeste gevallen toereikend om in de kosten van levensonderhoud te voorzien. Ofwel: om huur, gas, water, elektra, de zorgverzekering en de dagelijkse boodschappen te kunnen betalen. Ook zogeheten vervangingsuitgaven (bijvoorbeeld een kapotte wasmachine of de kosten van een geplande verhuizing) vallen onder de eigen verantwoordelijkheid van de inwoner en dienen betaald te worden van het minimumloon of de uitkering. In het kader van het bevorderen van de zelfredzaamheid van onze inwoners, spreekt het college bewust niet meer over armoede in relatie tot het sociaal minimum."
Wie langdurig alleen maar de dagelijkse boodschappen in huis kan halen, die leeft volgens onze begrippen in armoede. Men gaat uit van kortdurende inkomensondersteuning, helaas is dat voorlopig niet genoeg. Volgens het College zijn er geen andere opties om de begroting sluitend te maken dan te bezuinigen op armoedebeleid, maar volgens GroenLinks zijn die er wel.

Verkeersinfrastructuur is een grote post op de begroting. Wij zullen een structurele bezuiniging van slechts 10% voorstellen. Dat betekent 10% minder nieuwe projecten en beleid. Daarmee kan de noodzaak van bezuinigen op inkomensondersteuning al grotendeels worden weggenomen. Veel gemeenten willen minder risico lopen en meer aan de markt overlaten bij hun ruimtelijke ontwikkeling. Ook willen gemeenten geen onnodige bureaucratie opleggen en daarom vaker werken met meer schetsmatige ontwikkelplannen. Ruimtelijke ontwikkeling kan daardoor met minder middelen toe.

GroenLinks zal verder voorstellen om de extra bezuiniging op cultuur niet door te laten gaan. In plaats daarvan zou een taakstelling gegeven kunnen worden aan Enschede Promotie, waarbij het evenementenbeleid deels en de cultuurpromotie overgedragen kunnen worden aan de culturele instellingen.
Volgende week meer.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK