De Wissel is een school voor voortgezet onderwijs, voor leerlingen die gemakkelijker met hun handen werken dan met hun hoofd. Zij zijn gebaat bij veel praktijk onderwijs en hun onderkomen moet daaraan voldoen. Er werden voor het voortgezet onderwijs drie grote UFO’s gebouwd en er kwam een nieuw gebouw voor het praktijkonderwijs van het Bonhoeffer, maar de Wissel bleef in haar oude onderkomen.

Er is in de raad al verschillende keren gesproken over de huisvesting van de Wissel. Ik ben eens gaan kijken hoe deze school erbij staat. Het schoolgebouw ligt in Stadsveld, een stil plekje tussen veel bebouwing. Ik werd met open armen ontvangen en hoorde dat de school al 15 jaar bezig is met zoeken naar een nieuw onderkomen. Vanaf 2004 staat er al geld gereserveerd, maar nog steeds is het niet tot nieuwbouw gekomen.

We gaan de school rond. Het is rustig, veel leerlingen zijn deze middag op hun stageplek, anderen zijn vrij. Maar de leerlingen die er zijn, groeten mij vriendelijk en een enkeling vraagt waarom ik daar ben. De leerlingen krijgen vooral ’s morgens theorie, dan kunnen zij zich het beste concentreren. ’s Middags volgt dan voor velen de praktijk, op school of op stage.

Het gebouw is oud en omdat er al zolang plannen zijn voor nieuwbouw, is er de laatste tijd niet meer aan gedaan dan het hoogst noodzakelijke. De isolatie is slecht, er is veel enkel glas. In de toiletten sluit de riolering niet goed af, ze ruiken niet fris.

Er is een prachtig binnentuintje, waar leerlingen praktijk ‘groen’ kunnen doen. Maar de praktijklokalen zijn klein, te klein om goede praktijkles aan een groep leerlingen te geven. De groepen moeten daarom erg klein zijn, wat fijn leert, maar waardoor het moeilijk is om de financiën rond te krijgen. Ook de keuken is te klein, al werken de leerlingen er twee aan twee. Dat terwijl deze leerlingen het juist moeten hebben van veel praktijk, daarvoor is de school nu niet meer voldoende toegerust. Ook de inspectie heeft laten weten dat het gebouw niet meer voldoet.

De leerlingen komen graag naar deze school. Er is veel vraag naar de leerlingen als werknemer; het zijn veelal trouwe werknemers die hard werken. Na de stage, waarbij de leerlingen zeer goed worden ingewerkt, kunnen ze vaak blijven. Vooral de leerlingen die opgeleid zijn bij metaal en hout, bij de dienstverlening en de horeca.

De Wissel wil graag samenwerken met Het Schip, school voor voortgezet onderwijs voor leerlingen met gedragsproblematiek. Samen in een gebouw zullen de praktijklokalen optimaal benut kunnen worden. Het Polaroidgebouw of de Mast kwamen hiervoor in aanmerking, maar helaas, de wethouder liet de raad weten dat de kosten hiervan te hoog zijn.

GroenLinks is van mening dat er na zoveel jaar, voor de school, de werknemers en de leerlingen snel duidelijkheid moet komen. Er is de laatste jaren terugloop van leerlingen. Dat kan komen omdat veel leerlingen en hun ouders kiezen voor het nieuwe gebouw van het Bonhoeffer.

GroenLinks vindt het terecht dat er iets te kiezen valt. Maar dat moet op grond van de geschiktheid van deze school voor deze leerling, niet omdat het ene gebouw zo oud is dat de school daarom afvalt. GroenLinks is van mening dat er voor de Wissel snel een goede huisvesting moet komen.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK
GroenLinks053 RT @groenlinks: De herindelingsverkiezingen staan voor de deur. Deze maandag, 20 november, gaat @jesseklaver erover in gesprek met @PALGroe
GroenLinks053 RT @RobinWessels75: @hansvanagteren neemt voorstel van #GroenLinks over om in #Twente meer samen te werken voor behoud van kwaliteit Twents…
GroenLinks053 RT @RobinWessels75: @eelcoeerenberg raadt voorstel van #GroenLinks aan om bij verlening van subsidies voorwaarden te stellen mbt #duurzaamh
RobinWessels75 @eelcoeerenberg Dank! De mogelijkheid stond al in de subsidieverordening, maar werd niet benut. Goed dat dit nu wel gaat gebeuren!
RobinWessels75 @hansvanagteren neemt voorstel van #GroenLinks over om in #Twente meer samen te werken voor behoud van kwaliteit Twents #landschap #raad053
RobinWessels75 @eelcoeerenberg raadt voorstel van #GroenLinks aan om bij verlening van subsidies voorwaarden te stellen mbt #duurzaamheid #raad053