Met nog 33 dagen te gaan komt de decentralisatie van de zorg en de jeugdzorg nu echt snel dichterbij. Terwijl het aantal dagen afneemt, groeit de ongerustheid onder de mensen die zorg ontvangen. TNS Nipo heeft onlangs in opdracht van GroenLinks onderzoek gedaan onder de mensen die per 1 januari te maken krijgen met de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Wet langdurige Zorg.

Bij het uitkomen van het onderzoek op 16 november bleek er nog veel onduidelijkheid en ongerustheid te bestaan bij mensen. Slechts 3% van de mensen die momenteel WMO-zorg ontvangt geeft aan goed geïnformeerd te zijn over de gevolgen van de decentralisatie. Bij de groep mensen die momenteel AWBZ-zorg ontvangt ligt dit deel op 10%. Een ruime meerderheid, 60% van de AWBZ-respondenten en 67% van de WMO-respondenten, voelt zich helemaal niet of slechts gedeeltelijk geïnformeerd.

Net als in de rest van het land, bestaat er ook in Enschede onduidelijkheid bij de mensen die zorg ontvangen. De contracten voor de verschillende vormen van WMO en jeugdzorg zijn de afgelopen weken afgesloten, maar het is nog steeds niet voor iedereen duidelijk of ze hun vaste hulpverlener kunnen houden en of ze hetzelfde aantal uren zorg behouden.

In de gemeenteraad zijn alle benodigde raadsvoorstellen voor de decentralisatie van de zorg en de jeugdzorg inmiddels behandeld. Hiermee houdt het werk van de raadsleden echter niet op. De komende weken en maanden zullen we in de gaten moeten houden of de decentralisatie zonder problemen verloopt. Het college brengt elk kwartaal een memo uit met de stand van zaken omtrent de decentralisaties. TNS Nipo zal in het eerste kwartaal van 2015 namens GroenLinks nog tweemaal een onderzoek doen onder de mensen die te maken hebben met de decentralisatie. Vooral belangrijk is echter dat we als raadsleden onze ogen en oren open houden voor geluiden uit de samenleving, zodat in 2015 niemand tussen wal en schip valt.

Nieuwjaarsbijeenkomst
Gemeente Enschede
ma 8 jan, 20.00 - 22.00 - Saxion
M.H. Tromplaan 28 - Enschede