Onlangs heeft de GroenLinks-fractie een werkbezoek gebracht aan Onderhoud Enschede. Met ingrijpende wijzigingen in het vooruitzicht - bezuinigingen op onderhoud en de mogelijke verzelfstandiging van Onderhoud Enschede - wilden wij uit eerste hand horen wat er speelde en meemaken hoe er wordt gewerkt. Na een gesprek over een aantal actuele thema's, hebben we dus ook onze handen uit de mouwen gestoken. We hebben meegeholpen met het werk dat in deze periode het meest voorkomt: het opruimen van bladeren.

Een groot deel van het werk wordt gedaan door mensen met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt, afkomstig uit de sociale werkvoorziening (SW).
Sinds de vorming van Onderhoud Enschede werken deze SW'ers in teams met een ambtelijk medewerker en kunnen ze, afhankelijk van hun niveau, op een breed scala van taken en werkzaamheden worden ingezet. Een groot contrast met de periode daarvoor, toen dezelfde mensen als DCW'ers bij het groenonderhoud werden uitgezet. Toen mochten ze slechts schoffelen, want 'dat was het enige dat ze konden.' Het blijkt dat een aanzienlijk deel van de SW'ers heel wat meer in hun mars heeft dan wat schoffelen. In enkele gevallen doen ze qua productiviteit en flexibiliteit nauwelijks onder voor de professionele onderhoudsmedewerkers die als ambtenaar in dienst van de gemeente zijn.

De mensen die wij gesproken hebben, zowel ambtelijk als SW'er, voelen zich thuis en hebben een leuke, afwisselende baan in de frisse lucht, passend bij hun eigen niveau.

Toch zijn er onzekerheden. Onderdeel van de nog in te vullen bezuinigingen op het onderhoud van de openbare ruimte, is het verzelfstandigen van Onderhoud Enschede. Het college heeft echter nog niet aangegeven hoe het deze verzelfstandiging ziet, welk model ze daarvoor wil kiezen. Verzelfstandigen kan namelijk op verschillende manieren: Van een zelfstandige afdeling die - los van de programma's - binnen de gemeente opereert, tot het volledig afstoten en in de markt zetten van Onderhoud Enschede, zodat het als een reguliere marktpartij moet meedingen in aanbestedingen voor het groenonderhoud.

Onderhoud Enschede doet niet alleen het reguliere groenonderhoud, maar is ook uitvoerend aannemer bij de herinrichting van de openbare ruimte. Door dit laatste werk vooral in de winterperiode te plannen, wanneer er op regulier onderhoud nauwelijks werk is, kan Onderhoud Enschede haar medewerkers het gehele jaar aan het werk houden. Eén van de voordelen die je kwijt raakt wanneer Onderhoud Enschede gewoon moet meedingen in een aanbesteding. Dan is er namelijk geen garantie dat je ook de uitvoering van dergelijke projecten binnenhaalt.
Bij het volledig in de markt zetten is GroenLinks bang dat veel werknemers nog maar slechts als 'seizoensarbeider' aan de slag kunnen, en dat met name de SW'ers met een lagere arbeidsproductiviteit buiten de boot vallen.

GroenLinks heeft daarom het college opgeroepen, bij de verdere verzelfstandiging van Onderhoud Enschede, nadrukkelijk te kijken naar de positie van de huidige werknemers, in het bijzonder de positie van de SW'ers. GroenLinks verzoekt het college een model te kiezen dat recht doet aan de maatschappelijke betekenis van Onderhoud Enschede, als werkgever en als dienstverlener.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW