GroenLinks heeft afgelopen maandag samen met de SP een amendement ingediend bij het raadsvoorstel leerlingenvervoer, waarmee we de bezuinigingen hierop enigszins wilden verzachten. Ondanks steun van wethouder Eerenberg, stemde de coalitie tegen het amendement. Niet alleen was de verbazing bij ons en de SP groot, ook de TC Tubantia had dit niet verwacht en meldde per abuis in de krant van afgelopen dinsdag dat bijna de gehele raad had ingestemd met het amendement. Inmiddels is bekend gemaakt dat de wethouder aanstaande maandag zelf een voorstel aan de raad voorlegt met een soortgelijke strekking als ons amendement had. Hopelijk zullen de coalitiepartijen dan alsnog instemmen.

Het uitgangspunt van het oorspronkelijke raadsvoorstel was dat leerlingen die naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) gaan, per schooljaar 2015 – 2016 gelijk worden gesteld aan de leerlingen van het regulier voortgezet onderwijs. Dit zou betekenen dat leerlingen die zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen reizen, geen vergoeding meer zouden krijgen, ongeacht de afstand die zij af moeten leggen. Ouders van leerlingen zouden daardoor voor het volgende schooljaar plotseling geconfronteerd worden met hoge kosten. De reiskosten naar een school in Almelo bedragen namelijk zo’n 1600 euro per jaar.

In ons amendement werd het college opgedragen een vergoeding in te stellen voor vso-leerlingen, die zelfstandig met het openbaar vervoer reizen en een lange afstand moeten afleggen. Alle kosten die worden gemaakt boven de prijs van een twee-sterren ov-abonnement, dit is 509,50 euro, zouden door het college worden vergoed. Het instellen van deze regeling kost 20.000 euro en kan het eerste jaar gedekt worden uit het behaalde voordeel op het leerlingenvervoer. Na het schooljaar 2015 – 2016 staat er een evaluatie gepland en dan wordt er opnieuw gesproken over de vergoedingen voor het leerlingenvervoer. We zijn erg benieuwd naar de stemming in de raad over het voorstel van de wethouder aanstaande maandag

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis