Onder druk van de economische malaise heeft de cultuursector de afgelopen jaren zware bezuinigingen te verwerken gekregen. Voor veel kunstenaars wordt het steeds moeilijker om voldoende financiering binnen te halen voor hun projecten. Voor GroenLinks Enschede was dit reden om in ons huidige verkiezingsprogramma een cultuurfonds op te nemen om initiatieven van kunstenaars en burgers te ondersteunen middels eenmalige subsidies.

Cultuurfondsen zijn er in verschillende soorten en maten. Naast de grote, landelijk bekende fondsen zijn er tegenwoordig steeds meer lokale cultuurfondsen, waar publieke en private gelden worden ingezet voor het stimuleren en ondersteunen van kunst- en cultuurinitiatieven. Vrijwel alle cultuurfondsen werken projectgericht. Zij ondersteunen eenmalig een culturele activiteit of een project van een kunstenaar. De toekenning van subsidies gebeurt onafhankelijk en transparant.

Veel cultuurfondsen hanteren het principe dat de indiener ook zelf financiering in brengt, door middel van sponsoring, eigen inbreng van uren of bijvoorbeeld crowdfunding. Het Cultuurfonds Tilburg bijvoorbeeld is een cultuurfonds dat zich voornamelijk richt op crowdfunding. Het Amsterdams Fonds voor de Kunst is juist gebaseerd op gemeentelijke subsidies. Zij kennen drie verschillende regelingen; individuele projectsubsidies, programmasubsidies en een ontwikkelbudget.

De komende tijd ga ik me bezig houden met het opstellen van een voorstel voor een Enschedees cultuurfonds om het culturele en kunstzinnige klimaat een impuls te geven. Op deze manier verwachten we dat het grote creatieve potentieel in Enschede beter benut kan worden. Voor de precieze invulling van het cultuurfonds zal ik in gesprek gaan met verschillende personen en organisaties uit de cultuursector om een breed gedragen plan te realiseren, dat aansluit bij de mogelijkheden in Enschede. Natuurlijk nodigen we ook iedereen uit om zelf hun ideeën over het cultuurfonds met ons te delen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis

vr 29 sep, 13.00 - Stadhuis

di 17 okt, 19.30 - Stadhuis

GroenLinks053 Gezocht kandidaat gemeenteraadsleden #GroenLinks #Enschede! Meer informatie vind je hier: https://t.co/WLonsGY38i https://t.co/52IuQHdoyK