GroenLinks hoort graag uw ervaring met het vinden van een betaalbare huurwoning
GroenLinks maakt zich zorgen over de beschikbaarheid van betaalbare huurwoningen in Enschede. Onder de huursubsidiegrens is de keuze beperkt en bestaat het aanbod vooral uit appartementen. Een eenvoudige en betaalbare eengezinswoning lijkt moeilijk te krijgen. Opmerkelijk, want DE kerntaak van woningcorporaties is toch het bieden van betaalbare woonruimte voor mensen die weinig te besteden hebben. In het proces dat moet leiden tot een nieuwe gemeentelijke woonvisie later dit jaar, zal GroenLinks daarom specifiek aandacht besteden aan het aanbod van betaalbare huurwoningen voor minima.

De afgelopen maanden heb ik met enige regelmaat het aanbod van de Enschedese woningcorporaties bekeken. Het valt op dat de keuze in eengezinswoningen erg klein is. Van het totale aantal huurwoningen dat de 3 Enschedese corporaties op het moment van schrijven aanbieden, heeft maar 1/3e deel een rekenhuur onder de huursubsidiegrens. Slechts een kwart daarvan betreft eengezinswoningen. Dat er wel degelijk een behoefte aan een eenvoudige en betaalbare woning met tuin is, blijkt uit de vele reacties die op de beschikbare woningen komen. 200 tot 300 potentiële huurders die op één en dezelfde woning reageren, is geen uitzondering.

Wat ook opvalt is dat de eengezinswoningen onder de subsidiegrens veelal oudere woningen zijn, voornamelijk uit de jaren 50, 60 en 70. De nieuwe woningen die recentelijk zijn gebouwd in onder meer de Drentse Buurt, op het Roomveldje en op het Velve-Lindenhof, worden aangeboden voor huurprijzen vanaf €750. Van sociale huur is in deze traditionele volkswijken nauwelijks nog sprake.

Dat GroenLinks niet alleen staat in haar zorgen over de beschikbaarheid van betaalbare huurwoningen voor minima, blijkt uit een aantal berichten die de afgelopen week in de media zijn verschenen.

Op 26 januari plaatste de Woonbond een bericht op haar website met als kop "Steeds minder huurders wonen betaalbaar." In dit bericht constateert de Woonbond onder meer:

"Het aantal betaalbare huurwoningen is de afgelopen jaren enorm afgenomen. Sociale huurwoningen worden steeds vaker aangeboden met een huur net onder de liberalisatiegrens (€ 710,68 in 2015). Vooral huurders met recht op huurtoeslag komen hierdoor in de problemen, omdat de huurtoeslag meestal alleen de huur tot de aftoppingsgrens dekt."

De woonbond concludeert dat corporaties zich niets hebben aangetrokken van de opdracht om huurders met de laagste inkomens ‘passende’ woningen aan te bieden.

Op 23 januari schreef het Algemeen Dagblad een artikel onder de kop "Huur nieuwe bewoner fors hoger." Hierin schrijft de krant:

"Woningbouwverenigingen gooien de huren explosief omhoog zodra een woning wordt verlaten door de bewoner. De nieuwe bewoners betalen vervolgens 100 tot 200 euro per maand méér voor precies dezelfde woning. In 2 jaar tijd zijn de huurprijzen van nieuw betrokken woningen met gemiddeld 22,6 procent gestegen, zo blijkt uit een analyse van De Woonbond."

Afgelopen week heeft Minister Stef Blok laten weten dat er een wettelijke norm komt waarin corporaties worden verplicht zoveel mogelijk betaalbare huurwoningen aan te bieden aan gezinnen met recht op huurtoeslag. Dit om de trend te keren dat steeds meer mensen met huurtoeslag een te dure huurwoning krijgen toegewezen.

Hoewel deze berichten in de landelijke media over de landelijke trends gaan, herkent GroenLinks veel terug in de Enschedese situatie. Ook hier hoor ik regelmatig verhalen dat een nieuwe huurder een veel hogere huur moet betalen dan de vertrekkende huurder en ook hier komt het voor dat als een eengezinswoning al onder de subsidiegrens wordt aangeboden, nogal eens een huur nagenoeg op die grens wordt gevraagd. Genoeg reden om de vinger eens stevig aan de pols te zetten. Om te beginnen zullen we binnenkort een aantal schriftelijke vragen aan het college stellen.

Maar natuurlijk horen we ook graag uw ervaringen met het vinden van een betaalbare huurwoning. Ging het moeilijk of juist erg makkelijk? U kunt uw ervaring mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW