De gebiedsontwikkeling van de voormalige vliegbasis laat telkens weer dezelfde valkuilen zien. Het aannemen van het advies van de commissie van wijzen heeft daar voorlopig nog niet zoveel aan veranderd. Dat blijkt uit enkele raadsvoorstellen op de agenda van 23 maart. GroenLinks wil geen 'business as usual' en zal pleiten voor een andere aanpak bij het maken van ruimtelijke plannen en qua financiering van ADT.

Ten eerste worden enkele voorstellen behandeld m.b.t. het middengebied. Nog voordat top- en kwaliteitsteam zijn samengesteld en aan het werk zijn, lijkt het alsof wordt voorgesorteerd op het vaststellen van functies en geluidsnormen (een omvangrijke geluidscontour van gemiddeld (!) 50 decibel) voor dit gebied. De commissie van wijzen zegt op p. 7 van haar rapport dat gekozen dient te worden voor een integraal ontwikkelperspectief: 'Kiezen voor een integraal ontwikkelperspectief betekent dat de huidige ontwikkelstrategie voor het gebied zal moeten worde aangepast. (...) De commissie constateert dat door de huidige wijze van gebiedsontwikkeling het hele gebied versnippert en het ensemble verloren dreigt te gaan. Om te kunnen beoordelen of huidige en toekomstige initiatieven en activiteiten passen in het totaalbeeld is het te overwegen een gebiedsteam of kwaliteitsteam samen te stellen die vanuit een integrale afweging bekijkt wat wel of niet wenselijk is, maar ook initiatieven aan elkaar koppelt en zoekt naar synergie met de omgeving.'

GroenLinks wil dat topteam en kwaliteitsteam in staat worden gesteld een integraal plan te ontwikkelen voor het totale gebied, dat volledig kan worden vertaald in voorwaarden voor 'het middengebied', waar ondernemer Van Eck helaas al grond heeft gekocht. Een poging om dat laatste na mislukken van de burgerluchthaven tegen te houden, kreeg in de raad vrijwel geen steun. Het topteam zal moeten nagaan of de belangen van Van Eck passen bij die van de totale gebiedsontwikkeling. Het lijkt mij dat daar nu nog te weinig zicht op is. Natuurlijk zijn er de torenhoge gemaakte kosten vanuit het verleden. Die druk voelt het college ook, neem ik aan, op basis waarvan de keuze om verder te gaan met de plannen voor het 'middengebied' ook is gemaakt.

Econoom Hans Opdam heeft op een rij gezet dat al meer dan € 37 miljoen is uitgegeven aan plan- en beheerkosten. Dit bedrag loopt volgens de laatste begroting van ADT nog op tot zo'n € 50 miljoen. Het mag wat kosten zal u denken, en wie denkt u dat daarover beslist? Nee, mis. Niet de volksvertegenwoordiging in Zwolle en Enschede, maar ADT zelf. In een nieuw raadsvoorstel wordt opnieuw een onbeperkt trekkingsrecht voor ADT op de beide overheden voorgesteld. GroenLinks vindt dat de financiering van de ADT-begroting anders geregeld moet worden, zodat de gemeenteraad het voor het zeggen heeft over de hoeveelheid geld die ADT van de gemeente krijgt.

Overigens zijn we nog in afwachting van een goed debat over de toekomst van ADT en wachten we met spanning op het rekenkamerrapport over de gebiedsontwikkeling van de luchthaven.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW