De gebiedsontwikkeling van de voormalige vliegbasis laat telkens weer dezelfde valkuilen zien. Het aannemen van het advies van de commissie van wijzen heeft daar voorlopig nog niet zoveel aan veranderd. Dat blijkt uit enkele raadsvoorstellen op de agenda van 23 maart. GroenLinks wil geen 'business as usual' en zal pleiten voor een andere aanpak bij het maken van ruimtelijke plannen en qua financiering van ADT.

Ten eerste worden enkele voorstellen behandeld m.b.t. het middengebied. Nog voordat top- en kwaliteitsteam zijn samengesteld en aan het werk zijn, lijkt het alsof wordt voorgesorteerd op het vaststellen van functies en geluidsnormen (een omvangrijke geluidscontour van gemiddeld (!) 50 decibel) voor dit gebied. De commissie van wijzen zegt op p. 7 van haar rapport dat gekozen dient te worden voor een integraal ontwikkelperspectief: 'Kiezen voor een integraal ontwikkelperspectief betekent dat de huidige ontwikkelstrategie voor het gebied zal moeten worde aangepast. (...) De commissie constateert dat door de huidige wijze van gebiedsontwikkeling het hele gebied versnippert en het ensemble verloren dreigt te gaan. Om te kunnen beoordelen of huidige en toekomstige initiatieven en activiteiten passen in het totaalbeeld is het te overwegen een gebiedsteam of kwaliteitsteam samen te stellen die vanuit een integrale afweging bekijkt wat wel of niet wenselijk is, maar ook initiatieven aan elkaar koppelt en zoekt naar synergie met de omgeving.'

GroenLinks wil dat topteam en kwaliteitsteam in staat worden gesteld een integraal plan te ontwikkelen voor het totale gebied, dat volledig kan worden vertaald in voorwaarden voor 'het middengebied', waar ondernemer Van Eck helaas al grond heeft gekocht. Een poging om dat laatste na mislukken van de burgerluchthaven tegen te houden, kreeg in de raad vrijwel geen steun. Het topteam zal moeten nagaan of de belangen van Van Eck passen bij die van de totale gebiedsontwikkeling. Het lijkt mij dat daar nu nog te weinig zicht op is. Natuurlijk zijn er de torenhoge gemaakte kosten vanuit het verleden. Die druk voelt het college ook, neem ik aan, op basis waarvan de keuze om verder te gaan met de plannen voor het 'middengebied' ook is gemaakt.

Econoom Hans Opdam heeft op een rij gezet dat al meer dan € 37 miljoen is uitgegeven aan plan- en beheerkosten. Dit bedrag loopt volgens de laatste begroting van ADT nog op tot zo'n € 50 miljoen. Het mag wat kosten zal u denken, en wie denkt u dat daarover beslist? Nee, mis. Niet de volksvertegenwoordiging in Zwolle en Enschede, maar ADT zelf. In een nieuw raadsvoorstel wordt opnieuw een onbeperkt trekkingsrecht voor ADT op de beide overheden voorgesteld. GroenLinks vindt dat de financiering van de ADT-begroting anders geregeld moet worden, zodat de gemeenteraad het voor het zeggen heeft over de hoeveelheid geld die ADT van de gemeente krijgt.

Overigens zijn we nog in afwachting van een goed debat over de toekomst van ADT en wachten we met spanning op het rekenkamerrapport over de gebiedsontwikkeling van de luchthaven.

do 22 juni, 19.30 - Stadhuis

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis