Met de invoering van de nieuwe jeugdwet zijn de gemeentes verantwoordelijk gemaakt voor het innen van een ouderbijdrage. Deze ouderbijdrage mag een gemeente innen wanneer een jeugdige gebruikt maakt van jeugdhulp met verblijf. Dit houdt in dat een jeugdige een of meerdere dagdelen of etmalen ergens anders verblijft, bijvoorbeeld voor dagbehandeling of opname in een instelling. De afgelopen weken zijn er vanuit verschillende kanten zorgen geuit over het innen van deze ouderbijdrage. Ook GroenLinks Enschede maakt zich zorgen over de ouderbijdrage en komt tijdens de raadsvergadering op 23 maart met een motie om deze op te schorten totdat de effecten duidelijk zijn.

Het innen van een ouderbijdrage is niet geheel nieuw. In de vorige jeugdwet was het al mogelijk een ouderbijdrage te innen. Met de decentralisatie van de jeugdzorg naar de gemeente is het voor de zorg die voorheen onder de AWBZ of zorgverzekeringswet viel, zoals jeugd-ggz, ook mogelijk een ouderbijdrage te innen. GroenLinks is bang dat dit voor sommige mensen een extra barrière opwerpt om jeugdhulp in te schakelen. Bij een volledig verblijf buitenshuis kan de ouderbijdrage namelijk oplopen tot 1590 euro per jaar. Daarnaast vinden wij het zeer ongewenst dat er een situatie van rechtsongelijkheid ontstaat tussen somatische en psychische zorg. Ouders van kinderen die vanwege een lichamelijke aandoening in het ziekenhuis verblijven zijn geen eigen bijdrage verschuldigd.

Staatssecretaris Van Rijn heeft onlangs toegezegd onderzoek te laten doen naar de effecten van de ouderbijdrage. In dit onderzoek kijkt hij niet alleen naar de jeugd-ggz, maar naar de gehele jeugdwet. Tot die tijd kan de ouderbijdrage echter geïnd blijven worden. Veel gemeentes hebben echter aangegeven de ouderbijdrage niet te innen totdat het onderzoek is afgerond en de wet eventueel is aangepast. Tot deze gemeentes behoren o.a. Amsterdam, Rotterdam, Leiden, Den Haag, Groningen, Utrecht, Breda, Haarlem. Hopelijk kunnen we Enschede binnenkort aan dit rijtje toevoegen.

do 22 juni, 19.30 - Stadhuis

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis