Met de invoering van de nieuwe jeugdwet zijn de gemeentes verantwoordelijk gemaakt voor het innen van een ouderbijdrage. Deze ouderbijdrage mag een gemeente innen wanneer een jeugdige gebruikt maakt van jeugdhulp met verblijf. Dit houdt in dat een jeugdige een of meerdere dagdelen of etmalen ergens anders verblijft, bijvoorbeeld voor dagbehandeling of opname in een instelling. De afgelopen weken zijn er vanuit verschillende kanten zorgen geuit over het innen van deze ouderbijdrage. Ook GroenLinks Enschede maakt zich zorgen over de ouderbijdrage en komt tijdens de raadsvergadering op 23 maart met een motie om deze op te schorten totdat de effecten duidelijk zijn.

Het innen van een ouderbijdrage is niet geheel nieuw. In de vorige jeugdwet was het al mogelijk een ouderbijdrage te innen. Met de decentralisatie van de jeugdzorg naar de gemeente is het voor de zorg die voorheen onder de AWBZ of zorgverzekeringswet viel, zoals jeugd-ggz, ook mogelijk een ouderbijdrage te innen. GroenLinks is bang dat dit voor sommige mensen een extra barrière opwerpt om jeugdhulp in te schakelen. Bij een volledig verblijf buitenshuis kan de ouderbijdrage namelijk oplopen tot 1590 euro per jaar. Daarnaast vinden wij het zeer ongewenst dat er een situatie van rechtsongelijkheid ontstaat tussen somatische en psychische zorg. Ouders van kinderen die vanwege een lichamelijke aandoening in het ziekenhuis verblijven zijn geen eigen bijdrage verschuldigd.

Staatssecretaris Van Rijn heeft onlangs toegezegd onderzoek te laten doen naar de effecten van de ouderbijdrage. In dit onderzoek kijkt hij niet alleen naar de jeugd-ggz, maar naar de gehele jeugdwet. Tot die tijd kan de ouderbijdrage echter geïnd blijven worden. Veel gemeentes hebben echter aangegeven de ouderbijdrage niet te innen totdat het onderzoek is afgerond en de wet eventueel is aangepast. Tot deze gemeentes behoren o.a. Amsterdam, Rotterdam, Leiden, Den Haag, Groningen, Utrecht, Breda, Haarlem. Hopelijk kunnen we Enschede binnenkort aan dit rijtje toevoegen.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK