Vrijdag 27 februari sprak partijleider Bram van Ojik in Nijmegen over de toekomst van de bijstand. Een andere aanpak, met minder verplichtingen en ruimte om bij te verdienen, vergroot de waardigheid van mensen in de bijstand en verbetert hun sociaaleconomische positie. GroenLinks Enschede was ook aanwezig bij deze bijeenkomst om haar zorgen uit te spreken over de situatie van de bijstandsgerechtigden in Enschede.

De afgelopen jaren zijn de werkloosheidscijfers in Enschede, maar ook in de rest van het land, sterk gestegen. Er is simpelweg niet genoeg werk om iedereen aan het werk te helpen. Bovendien is het beschikbare werk slecht verdeeld. Mensen draaien werkweken van 50 of 60 uur, terwijl er voor andere mensen geen baan beschikbaar is. Dit heeft tot gevolg dat het aantal bijstandsuitkeringen stijgt en daarmee ook de kosten voor het rijk en de gemeente.

Tegelijkertijd is er ook een tendens zichtbaar waarbij bijstandsgerechtigden steeds meer gecriminaliseerd worden. Ondanks het feit dat er simpelweg minder banen zijn dan een aantal jaar geleden, worden bijstandsgerechtigden weggezet als nutteloze luilakken die het liefst de hele dag op de bank hangen en zoveel mogelijk belastinggeld proberen binnen te halen. Mensen die een euro te veel binnen krijgen of een formulier verkeerd invullen kunnen al te maken krijgen met stopzetting van de uitkering en hoge boetes. Ook als de fout niet opzettelijk gemaakt blijkt te zijn.

Bram van Ojik pleitte in Nijmegen voor een versoepeling van de bijstandsregels. Geen verplichte tegenprestatie die leidt tot nutteloos werk of verdringing van echte arbeidsplaatsen, geen gedwongen re-integratieprojecten die het gebrek aan het werk niet oplossen en geen controle-en verantwoordingscarrousel. In plaats daarvan mogen mensen naast hun uitkering bijverdienen, tot aan een bepaald bedrag of tot aan het minimumloon. Het stelt mensen in staat mee te kunnen blijven doen in de samenleving en niet bang te hoeven zijn voor het verstikkende en wantrouwende controlesysteem dat gepaard lijkt te gaan met het huidige bijstandsbeleid. GroenLinks Enschede volgt deze discussie natuurlijk op de voet.

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis

GroenLinks053 Artikel uit de #LinksVoor van vandaag: GroenLinks blijft groen en sociaal #groenlinks #enschede https://t.co/0ZLOuNXVpv