Vrijdag 27 februari sprak partijleider Bram van Ojik in Nijmegen over de toekomst van de bijstand. Een andere aanpak, met minder verplichtingen en ruimte om bij te verdienen, vergroot de waardigheid van mensen in de bijstand en verbetert hun sociaaleconomische positie. GroenLinks Enschede was ook aanwezig bij deze bijeenkomst om haar zorgen uit te spreken over de situatie van de bijstandsgerechtigden in Enschede.

De afgelopen jaren zijn de werkloosheidscijfers in Enschede, maar ook in de rest van het land, sterk gestegen. Er is simpelweg niet genoeg werk om iedereen aan het werk te helpen. Bovendien is het beschikbare werk slecht verdeeld. Mensen draaien werkweken van 50 of 60 uur, terwijl er voor andere mensen geen baan beschikbaar is. Dit heeft tot gevolg dat het aantal bijstandsuitkeringen stijgt en daarmee ook de kosten voor het rijk en de gemeente.

Tegelijkertijd is er ook een tendens zichtbaar waarbij bijstandsgerechtigden steeds meer gecriminaliseerd worden. Ondanks het feit dat er simpelweg minder banen zijn dan een aantal jaar geleden, worden bijstandsgerechtigden weggezet als nutteloze luilakken die het liefst de hele dag op de bank hangen en zoveel mogelijk belastinggeld proberen binnen te halen. Mensen die een euro te veel binnen krijgen of een formulier verkeerd invullen kunnen al te maken krijgen met stopzetting van de uitkering en hoge boetes. Ook als de fout niet opzettelijk gemaakt blijkt te zijn.

Bram van Ojik pleitte in Nijmegen voor een versoepeling van de bijstandsregels. Geen verplichte tegenprestatie die leidt tot nutteloos werk of verdringing van echte arbeidsplaatsen, geen gedwongen re-integratieprojecten die het gebrek aan het werk niet oplossen en geen controle-en verantwoordingscarrousel. In plaats daarvan mogen mensen naast hun uitkering bijverdienen, tot aan een bepaald bedrag of tot aan het minimumloon. Het stelt mensen in staat mee te kunnen blijven doen in de samenleving en niet bang te hoeven zijn voor het verstikkende en wantrouwende controlesysteem dat gepaard lijkt te gaan met het huidige bijstandsbeleid. GroenLinks Enschede volgt deze discussie natuurlijk op de voet.

Borrel
wo 8 nov, 21.00 - Bolwerk

vr 10 nov, 9.30 - Stadhuis

AnitaSempel Mooi initiatief van Foodwatch! "Maak groente en fruit niet duurder maar btw-vrij!" https://t.co/6xmvG0TxRx
AnitaSempel RT @jesseklaver: Met Rutte III neemt de ongelijkheid toe. De rijkste 25% gaat er veel meer op vooruit dan de gewone Nederlander.
AnitaSempel RT @CorinneEllemeet: Verreweg het grootste deel van de ouderen met zorgvraag woont thuis. Zij komen er wel erg bekaaid vanaf in #regeerakko
AnitaSempel RT @vogelnieuws: Iedereen kan iets doen om de huismus te helpen. Tips! https://t.co/NLDR6iLrth
AnitaSempel @RoyBruinsma @GroenLinks053 @burgerbelangen @pvdaenschede Openhouden de Brug is nooit ons doel geweest. Maar ik beg… https://t.co/QorVKPnmJG
GroenLinks053 RT @groenlinks: Eerste berichten over regeerakkoord stemmen niet hoopvol. Maar het kán anders. Samen kunnen we de koers veranderen: https:/…
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad…
AnitaSempel RT @JelleKort: @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor…
JelleKort Nuchtere @RobinWessels75 keurt bestemmingsplan moskee goed. #raad053
JelleKort @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor iedereen.
AnitaSempel Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad. @GroenLinks053