Komende maandag staat het jaarlijkse Meerjarenperspectief Grondbedrijf (MPG) op de agenda van de stedelijke commissie. Het MPG is een optelsom van de huidige stand van zaken en de toekomstverwachtingen van alle ruimtelijke projecten (grondexploitaties) in Enschede. Het geeft hiermee inzicht in hoe het Enschedees grondbedrijf er momenteel voor staat. En dat is, zoals ook de afgelopen jaren, niet positief. Naar aanleiding van de raadsenquête grondbeleid in 2012 zijn er veel verbeteringen doorgevoerd, maar het grondbedrijf is nog lang niet gezond. Het grondbedrijf komt €20 miljoen tekort om haar risico's voor de toekomst te kunnen afdekken en gaat nog steeds uit van onrealistisch hoge verwachtingen op de te verkopen bedrijfskavels. GroenLinks zal daarom blijven oproepen de realiteit onder ogen te zien en hard te blijven werken aan een gezonder en realistischer grondbedrijf.

De financiële reserve van het grondbedrijf is in 2014 met €1,9 miljoen gedaald tot €12,1 miljoen in de min. Dit is grotendeels het gevolg van rentekosten en afboekingen. Om de mogelijke risico's binnen de verschillende projecten te kunnen opvangen is echter een buffer (weerstandscapaciteit) van €18,3 miljoen nodig. Een verschil van ruim €30 miljoen. Een deel van de risico's kan worden opgevangen door gronden en panden uit gemeentelijk bezit te verkopen, maar met de winst die daarmee kan worden gemaakt, kan slechts een klein deel van deze €30 miljoen worden opgevangen. Per saldo komt het grondbedrijf €19,2 miljoen tekort om haar risico's af te dekken.

Sinds "Grip op Grond" - het eindrapport van de raadsenquête grondbeleid uit 2012 - zijn er grote verbeteringen in het grondbeleid en grondbedrijf doorgevoerd. Met name op de woningbouwprojecten is fors afgeboekt, prognoses zijn naar beneden bijgesteld en veel plannen zijn in de ijskast gezet. Er wordt voorzichtiger en realistischer beleid gevoerd, de waarde van gronden en panden wordt jaarlijks getaxeerd en de grondprijzen worden jaarlijks op basis van de markt bijgesteld. Dat het grondbeleid veel realistischer is blijkt onder meer uit het feit dat de gemeente in 2014 voor het eerst meer woningbouwkavels heeft verkocht dan vooraf is ingeschat. Er is binnen het grondbedrijf een andere wind gaan waaien en als het gaat om woningbouwprojecten lijkt er nu een realistisch, eerlijk beleid te worden gevoerd.

Heel anders is het als het gaat om bedrijventerreinen. Met de actualisatie van de bedrijventerreinenvisie van de Netwerkstad hebben college en coalitiepartijen hun oogkleppen niet willen afzetten, de lessen van Grip op Grond niet ter harte willen nemen. De bedrijventerreinenvisie blijft uitgaan van onrealistisch hoge prognoses en rekenmodellen van voor de crisis. Als gevolg daarvan blijft een raadsmeerderheid geloven dat de Usseler Es op afzienbare termijn nodig is om aan de vraag naar bedrijfskavels te kunnen voldoen. Een kleine 30% van alle tot 2030 te realiseren grondopbrengsten zou uit de Usseler Es moeten komen, terwijl de Usseler Es tot na 2030 helemaal niet nodig is om aan de regionale vraag naar bedrijventerreinen te voldoen. Met het vasthouden aan de Usseler Es en de prognoses uit de bedrijventerreinenvisie, wordt er een zeepbel van enkele tientallen miljoenen euro's in stand gehouden. Tel dat op bij de €19,2 miljoen die er sowieso al tekort is, en je kunt niet anders concluderen dan dat het grondbedrijf nog diep in de problemen zit.

GroenLinks zal daarom blijven oproepen tot eerlijke, realistische grondpolitiek waarbij de grote problemen waarin het grondbedrijf zich nog steeds bevindt worden erkend. Daarnaast zullen we de andere fracties oproepen om samen met ons te zoeken naar manieren om de zeepbel door te prikken door de Usseler Es af te schrijven.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW