Onlangs heeft de gemeenteraad van Enschede een lening aan Het Symfonieorkest voor het bouwen van extra kantoorruimte goedgekeurd. De inkt op het papier is nog maar net droog, als afgelopen week bekend wordt dat het orkest in financieel zwaar weer verkeert. Dure projecten zoals een aantal concerten en Cd-opnames zijn geschrapt en ook educatieve projecten komen in gevaar. Een opmerkelijk bericht, aangezien in januari nog werd gemeld dat het orkest in staat was de rijksbezuiniging van 40% op te vangen.

In het raadsvoorstel voor de lening voor Het Symfonieorkest werd in eerste instantie een lening gevraagd van maximaal 650.000 euro. Deze lening was nodig voor het uitbreiden van de kantoorruimte van Het Symfonieorkest. Het vernieuwde businessmodel van het orkest zorgde immers voor meer behoefte aan kantoorruimte. Al snel werd het duidelijk dat bij verschillende partijen, waaronder bij GroenLinks, vragen bestonden over de lening. In het raadsvoorstel en tijdens de behandeling werd echter het beeld geschetst dat Het Symfonieorkest de afgelopen jaren, dankzij een vernieuwd businessmodel, veel nieuwe bezoekers heeft aangetrokken en de bezuiniging van 40%, opgelegd door het rijk, op heeft kunnen vangen. Uiteindelijk is de raad akkoord gegaan met een lening van 475.000 euro.

Afgelopen week bleek dat Het Symfonieorkest toch niet de bezuiniging van 40% op heeft kunnen vangen. Zowel landelijk, provinciaal als lokaal zijn er de afgelopen dagen vragen gesteld over de situatie van het orkest en de gevolgen van de verstrekte lening.

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis

GroenLinks053 Artikel uit de #LinksVoor van vandaag: GroenLinks blijft groen en sociaal #groenlinks #enschede https://t.co/0ZLOuNXVpv