Vorig jaar heeft GroenLinks, samen met de CU, een motie ingediend om te zorgen dat de kilometer grens niet naar de 6 km ging, maar er leerlingen vervoer zou zijn als de leerling verder dan 3 km van school woont. Deze motie kreeg een meerderheid. Vlak voor de zomer, op 1 juli, werd deze keuze nog eens bevestigd. Wat schetst onze verbazing dat deze bezuinigingsmaatregel weer bij de programma begroting stond. Weer deed GroenLinks, met enkele andere partijen, een poging de afstand voor leerlingen vervoer op 3 km te laten. Helaas, nu bleek de meerderheid van de raad tegen.

Laat ik duidelijk zijn, niet voor iedereen verandert het leerlingen vervoer. Leerlingen die door een zintuiglijke, lichamelijke of verstandelijke beperking niet zelfstandig of onder begeleiding naar school kunnen reizen houden hun recht op aangepast vervoer. Dat gaat over ongeveer 700 kinderen. Maar voor de kinderen (en hun ouders) van het speciaal basisonderwijs, verandert er heel veel. Zij moeten tot 6 km zelf het vervoer regelen.

Het gaat hier om kwetsbare kinderen, die niet zelfstandig naar school kunnen. De SBO-scholen doen wat zij kunnen om kinderen vanaf groep 8 zelfstandig naar school te laten gaan. Maar voor de andere kinderen zien deze scholen graag dat de afstand zo kort mogelijk is en dat de leerlingen met het georganiseerde leerlingenvervoer kunnen. GroenLinks is van mening dat dit vanaf 3 km mogelijk moet zijn. Helaas dacht de meerderheid van de raad hier anders over en heeft de afstand naar 6 km gebracht.

Onlangs berichtte Tubantia over een grensgeval dat net niet aan de eis van 3 km voldeed. In haar nieuwsbrief van 22 november 2013 maakte BBE zich hier nogal druk over. Maar als BBE ook voor de motie had gestemd, was de afstand op 3 km gebleven. Nu moeten straks alle kinderen (en hun ouders) die tot 6 km van hun school wonen, zelf voor het vervoer zorgen. GroenLinks had dat graag anders gezien.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK
GroenLinks053 RT @groenlinks: De herindelingsverkiezingen staan voor de deur. Deze maandag, 20 november, gaat @jesseklaver erover in gesprek met @PALGroe
GroenLinks053 RT @RobinWessels75: @hansvanagteren neemt voorstel van #GroenLinks over om in #Twente meer samen te werken voor behoud van kwaliteit Twents…
GroenLinks053 RT @RobinWessels75: @eelcoeerenberg raadt voorstel van #GroenLinks aan om bij verlening van subsidies voorwaarden te stellen mbt #duurzaamh
RobinWessels75 @eelcoeerenberg Dank! De mogelijkheid stond al in de subsidieverordening, maar werd niet benut. Goed dat dit nu wel gaat gebeuren!
RobinWessels75 @hansvanagteren neemt voorstel van #GroenLinks over om in #Twente meer samen te werken voor behoud van kwaliteit Twents #landschap #raad053
RobinWessels75 @eelcoeerenberg raadt voorstel van #GroenLinks aan om bij verlening van subsidies voorwaarden te stellen mbt #duurzaamheid #raad053