Afgelopen woensdag was de eerste bijeenkomst van het Forum Erfgoed Enschede. Verschillende landelijke en lokale erfgoedverenigingen hebben de handen ineengeslagen omdat ze zich zorgen maken over het gevoerde monumentenbeleid in Enschede. De landelijke organisaties Bond Heemschut en Stichting het Cuypersgenootschap en de lokale organisaties Stichting Historische Sociëteit Enschede Lonneker en het Architectuurcentrum Twente, hebben zich verenigd in een lokaal monumentenoverleg: het Forum Erfgoed Enschede (FEE). GroenLinks wenst het forum een goede toekomst en hoopt dat het lukt binnen maatschappij en politiek meer aandacht en waardering voor het Enschedees erfgoed te krijgen.

De erfgoedorganisaties maken zich zorgen over het gevoerde monumentenbeleid in Enschede. Directe aanleiding was het feit dat een meerderheid in de gemeenteraad, tegen eerdere besluiten in, een twaalftal monumentale panden uit de wederopbouwperiode toch niet aan de gemeentelijke monumentenlijst wilde toevoegen. De FEE heeft tot doel de komende tijd het debat over het behoud van historische panden in Enschede naar een hoger niveau te brengen en daarnaast een bijdrage te leveren aan het behoud van historische bebouwing en de ontwikkeling van gemeentelijk monumentenbeleid.

De aftrap was afgelopen woensdag in de Ternatakerk aan de Brinkstraat. Een karakteristieke kerkgebouw uit 1952. De waarde van dit pand ligt onder meer in het feit dat dit het enige pand is dat daadwerkelijk is gerealiseerd van de ambitieuze wederopbouwplannen, waaruit ook de Boulevard 1945 stamt. Verschillende sprekers belichtten het belang van erfgoed en manieren om erfgoed een plek te geven in ruimtelijke ontwikkelingen. Een aantal keer werd er, terecht, kritiek geuit op lokale politiek en beleid. Te vaak wordt naar korte-termijnwinst gekeken, waardoor ons erfgoed onder druk komt te staan.

GroenLinks heeft geregeld aandacht voor monumenten en erfgoed gevraagd. Eind 2014 heeft GroenLinks een motie ingediend om de 12 panden uit de wederopbouwperiode alsnog aan de gemeentelijke monumentenlijst toe te voegen. Helaas werd de motie met het kleinst mogelijk verschil afgewezen. Met uitzondering van een aantal CDA-raadsleden zag de gehele coalitie geen noodzaak de panden een monumentenstatus te geven, en ging daarmee lijnrecht tegen eerdere raadsbesluiten in. Het gevolg is te zien aan de voormalige textielvakschool aan de Hengelosestraat. Een schoolgebouw waarin het gehele verhaal van textiel- en vakonderwijs in de wederopbouwperiode zichtbaar was, en één van de 12 panden die zou worden toegevoegd aan de monumentenlijst. De sloop van dit gebouw is gestart, waardoor weer een deel van onze geschiedenis verloren gaat.

GroenLinks hoopt op een goede samenwerking met het Forum Erfgoed Enschede. Nog meer hoopt GroenLinks dat het lukt het debat over erfgoed en monumenten een nieuwe impuls te geven, en ons erfgoed een betere bescherming. Zodat onze geschiedenis ook voor toekomstige generaties tastbaar blijft.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW