Stabiliseren cavernes met giftig vliegas is gokken met Twentse toekomst

Dinsdagavond was er in de stadsdeelcommissie West een bijeenkomst over de plannen voor het stabiliseren van instabiele zoutcavernes. Hiervoor zullen de cavernes worden gevuld met een mengsel van stoffen waarin vliegassen van afvalverbrandingsinstallaties één van de hoofdbestanddelen vormen. Akzo en Twence hielden een gezamenlijke presentatie die vooral een 'goed-nieuws' show was. Het vullen van instabiele cavernes met stoffen die een 'negatieve waarde' hebben is het ei van Columbus waarmee twee vliegen in één klap worden geslagen: de cavernes worden gestabiliseerd en afvalstoffen kunnen een nuttige toepassing krijgen.

Op de mogelijke nadelen en risico's werd nauwelijks ingegaan en over de gebruikte stoffen werd slechts gezegd dat "je ze niet in je drinkwater wilt hebben." Dat de vliegassen onder meer hormoon verstorende stoffen, zware metalen en kankerverwekkende dioxines bevatten, vertelden Akzo en Twence er niet bij. Volgens Akzo en Twence zouden er "geen risico's voor mens en milieu zijn in minimaal 10.000 jaar". Iets verderop in de presentatie had men het over "veel zekerheid dat het veilig en effectief is." Op mijn vraag hoe ik 'veel zekerheid' moet opvatten en hoe groot de kans is dat er toch iets mis gaat, konden de betrokkenen geen antwoord geven. Ook op verschillende andere vragen uit de zaal werd geen direct en duidelijk antwoord gegeven. Het was dan ook niet verbazend dat er in de zaal een ietwat sceptische sfeer ontstond.

In de Milieu-Effect Rapportage (MER) wordt geschreven dat het op deze manier vullen van instabiele cavernes met vliegas een nieuwe ontwikkeling is en er 'leemten in de kennis' zitten.

Om de gehele caverne te kunnen vullen, zal de vulstof in de vorm van een slurrie de caverne ingepompt moeten worden. Daarna moet de vulstof uitharden om de gewenste stabiliteit te bieden en de giftige bestanddelen "voor eeuwig te immobiliseren." Of dit uitharden inderdaad goed gaat en of er daarbij geen stoffen ontsnappen, is niet met volle zekerheid te zeggen. Volgens de MER is er een kans dat giftige bestanddelen uitspoelen, waardoor over 10.000 jaar de concentraties in bodem en grondwater zodanig zijn dat huidige normen worden overschreden. Het opslaan van vliegas in cavernes heeft dus als risico dat we in de verre toekomst met een vervuilde bodem zitten. Het is dus alles behalve een duurzame en verantwoorde oplossing om met dit afval om te gaan.

Omdat Twence zelf onvoldoende vliegas produceert om cavernes in een redelijke snelheid te kunnen vullen, zal vanuit de wijde omgeving vliegas naar Twente moeten worden aangevoerd. Naast dat Twente hiermee letterlijk het afvalputje van de omgeving wordt, is ook het vervoer van giftige stoffen nooit zonder risico.

Instabiele cavernes storten niet van de één op de andere dag in. Alle cavernes worden met regelmaat gemonitord en op dit moment is er bij geen enkele caverne een beweging waarneembaar. Vanaf het moment dat in een caverne de eerste beweging wordt geregistreerd, duurt het 15 tot 20 jaar voordat een sinkhole aan de oppervlakte kan ontstaan. Dat geeft een ieder voldoende tijd om alsnog maatregelen te treffen, bijvoorbeeld het vullen van de caverne met ongevaarlijke, gebiedseigen stoffen. Als zich boven de betreffende caverne geen woningen, bedrijven of andere economisch waardevolle objecten bevinden, is het de vraag of een instorting veel kwaad zal doen.

De Vereniging Behoud Twekkelo constateert dat het middel - vullen van cavernes met giftig afval - wel eens erger kan zijn dan de kwaal - instabiele cavernes. Op basis van de MER en de mogelijke risico's die we lopen, kan ik niet anders dan deze constatering onderschrijven.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK