Vanaf 1 januari 2015 zijn alle gemeentes verantwoordelijk voor de jeugdzorg in hun gemeente. Nu wordt dit nog verzorgd door de provincie. Bij de jeugdzorg gaat het niet alleen over veel heel kwetsbare kinderen, maar ook over heel veel geld. Een goede reden om hier heel zorgvuldig mee om te gaan.

In Twente werken 14 gemeentes samen. Het uitgangspunt is dat de ouders verantwoordelijk zijn voor hun kinderen. Wanneer ouders de opvoeding niet aan kunnen wordt eerst ingezet op versterken van eigen kracht. Als dat niet voldoende is wordt er steeds meer hulp ingezet tot zo nodig de opvoeding wordt overgenomen.

De gemeente legt de nadruk op preventie en vroeg-signalering. Zij willen de ondersteuning zo dicht mogelijk bij de ouders bieden. Zij gaan uit van het principe van de wijkcoach: één gezin, één plan, één aanspreekpunt. Op deze manier moet er een bezuinigd worden op de duurdere zware hulp. Preventie en vroeg-signalering zijn veel beter voor de kinderen, die daardoor op een eerder tijdstip geholpen worden, en dat is beter voor de gemeente, die minder geld kwijt is.

Een aantal functies zal met de 14 gemeentes samen georganiseerd worden. Dat zijn o.a. het Advies en Meldpunt Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (AMHK). Ook de JeugdzorgPlus (voorheen de gesloten jeugdzorg), de jeugd-ggz (jongeren met psychische of psychiatrische problematiek) en de jongeren met een (licht) verstandelijke beperking, worden gezamenlijk opgepakt. Daarnaast zal de jeugdbescherming en de jeugdreclassering regionaal gedaan worden.

Ook het werven en selecteren van pleeggezinnen moet zoveel mogelijk regionaal plaatsvinden. De cursus die de pleeggezinnen krijgen, hoort daarbij. Maar het matchen tussen kind en pleegouders wordt zoveel mogelijk plaatselijk gedaan.

Het Bureau Jeugdzorg wordt per 1 januari 2015 opgeheven. Het uitgangspunt is dat de gemeente waar het kind en/of de ouders wonen de zorg gaat betalen. Daarmee wordt het voor de gemeente des te profijtelijker om te zorgen voor goede hulp, zo vroeg mogelijk in het traject. Als daarmee later zware hulp voorkomen wordt hebben de gemeente en haar inwoners daarvan het voordeel.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK