Terugkijkend op de bespreking van het rekenkamerrapport over Luchthaven Twente, maak ik me onverminderd zorgen over het kritische vermogen van een groot deel van de gemeenteraad. Vele fracties deelden de analyse van de rekenkamer over onder meer doelverplaatsing en verstrikking niet. Terugkijken doet pijn, al leidde dit niet tot afwijzingen van het rekenkamerrapport in de gemeenteraad. GroenLinks zal de (zoals diverse raadsleden en het college dat zelf graag formuleren) ‘vasthoudendheid’ van de meerderheid, om van de voormalige luchtmachtbasis toch een vliegveld te maken, aan de kaak blijven stellen. Daarnaast zijn structurele oplossingen nodig om de kwaliteit van besluitvorming te verbeteren: gelukkig wordt daar wel aan gewerkt.

Ook nadat de gebiedsontwikkeling van de voormalige vliegbasis is glad gestreken door de commissie Wientjes, blijven kritische vragen en kritiek nodig. De mogelijkheid van een vliegfunctie werd door Wientjes niet van tafel geschoven voor de lange termijn. Maar naar verloop van tijd zal toch weer de vraag opkomen, tegen welke prijs men hier op mag blijven hopen. Onderhoud, bewaking en beheer van de luchthaven volgens de strenge internationele luchtvaartregels, is en blijft in de huidige situatie een aanzienlijke post op de grondexploitatie. Wanneer hakken we de knoop door en maakt men ondernemers hiervoor verantwoordelijk of gaat de stekker er definitief uit? Als het topteam naar buiten komt met een toekomstvisie, naar ik hoop gesteund door concrete toezeggingen vanuit de markt, zal hierover een beslissing genomen moeten worden.

Als de kansen voor dit gebied door het topteam zijn verkend, worden daarmee geen ontwikkelingen op bedrijventerreinen belemmerd? Welke voorwaarden moeten worden gesteld om de schoonheid van het gebied ook aan te wenden voor een goede toekomst van Twente? GroenLinks vindt dat politiek en bestuurders zichzelf moeten confronteren met deze en andere moeilijke vragen, van binnen en buiten. Veel meer dan voorheen moet dat worden georganiseerd.

D66 stelde voor een landelijke organisatie te betrekken bij het opdrachtgevenschap van beleidsonderzoek, aangezien beleidsonderzoeken en de kwaliteit daarvan, een cruciale rol hebben gespeeld in de besluitvorming over de luchthaven. Het college gaat kijken naar mogelijkheden om in het vervolg gebruik te maken van een initiatief van het Rijk, ‘Gateway’ geheten, dat gemeenten moet helpen de kwaliteit van besluitvorming in grote projecten te verbeteren. GroenLinks stelde voor de spelregels voor beleidsonderzoek in opdracht van gemeente en gemeenschappelijke regelingen te verhelderen. Over beide onderwerpen wordt in de komende tijd verder gesproken.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK