In februari heeft GroenLinks gevraagd naar ervaringen van Enschedeërs met het zoeken naar een huurwoning. Op basis van de reacties en geluiden uit onze achterban, hebben we op 27 maart schriftelijke vragen aan het college gesteld over de toegankelijkheid en betaalbaarheid van sociale huurwoningen voor de doelgroep in Enschede. De antwoorden die we onlangs op deze vragen ontvingen, bevestigen een groot deel van onze zorgen: Je moet vooral niet te veel wensen hebben, wil je snel een huurwoning kunnen vinden. Ook blijkt dat er weinig zicht is op de ontwikkeling van de sociale huurmarkt.

GroenLinks vindt het zorgelijk dat gemeente en corporaties niet in beeld hebben hoe vraag en aanbod zich de afgelopen jaren hebben ontwikkeld. Op vragen als: "hoe heeft het aantal woningzoekenden, de lengte van de zoektijd of de huurprijs van het woningaanbod zich het afgelopen decennium ontwikkeld" kon geen antwoord worden gegeven. De gegevens waren bij de corporaties namelijk niet beschikbaar. Zonder dit soort thema's goed in beeld te hebben, is het lastig effectief beleid te voeren en goede afspraken te maken.

Als je alleen kwantitatief kijkt naar het aantal sociale huurwoningen in Enschede en het aantal bewoners/gezinnen met een laag inkomen, dan kun je inderdaad de conclusie trekken die het college al jarenlang verkondigt: In Enschede is er geen tekort aan sociale huurwoningen. Maar de realiteit ligt een stuk genuanceerder. Zijn er voldoende woningen beschikbaar in de buurten waar de vraag is? Kan de woningzoekende de gevraagde huurprijs van het aanbod wel betalen? Bestaat het aanbod vooral uit flats, of zijn er ook voldoende eengezinswoningen beschikbaar? Vragen die bij een puur kwantitatieve benadering niet aan bod komen, maar voor het functioneren van de sociale huurmarkt van groot belang zijn. En juist op dit soort punten lijken gemeente en corporaties erg weinig zicht te hebben.

Dat de sociale huurmarkt niet optimaal functioneert, wordt o.a. in de volgende passage uit de beantwoording bevestigd: "Tot op heden geven de corporaties aan dat urgent woningzoekenden in Enschede normaliter binnen 3 maanden een woning kunnen vinden, mits ze vaak reageren op aangeboden woningen en geen bijzondere woonwensen hanteren. Voor eengezinswoningen in populaire woonbuurten, die nauwelijks beschikbaar komen, is de wachttijd vanzelfsprekend veel langer." Als je wel 'bijzondere' woonwensen hebt, bijvoorbeeld dat je in een bepaalde wijk wilt wonen of een slaapkamer op de begane grond wenst, dan kan de zoektocht naar een geschikte woning ineens erg lang gaan duren.

In onze schriftelijke vragen benoemde GroenLinks een viertal signalen omtrent betaalbaarheid van huurwoningen en het stijgend aantal huurders dat het financieel moeilijk heeft, waaronder de observatie dat corporaties aan nieuwe huurders soms een veel hogere huur vragen dan de vorige huurder betaalde. In de beantwoording wordt hierover geschreven: "Het is een bekend gegeven dat de corporaties vaak de huurprijs van een woning op een marktconform niveau brengen zodra de zittende huurder vertrekt." Het probleem is echter dat 'marktconform' voor iemand in de bijstand niet betaalbaar is want de woontoeslag vergoedt slechts een percentage van het huurbedrag boven de zogenaamde aftoppingsgrens. Op de andere signalen gaat de beantwoording niet in.

Wel doet het GroenLinks goed dat het college in de beantwoording schrijft dat de gemeente onlangs een traject met de corporaties is gestart om juist specifiek te kijken naar de kwalitatieve aspecten en betaalbaarheid van het woningaanbod. De conclusies van dit traject worden na de zomer verwacht en zullen als input dienen voor de nieuwe woonvisie. GroenLinks hoopt dat het hiermee voor college en corporaties duidelijk wordt dat een voldoende aanbod meer omhelst dan alleen het aantal sociale huurwoningen binnen de gemeente, en dat in de nieuwe woonvisie wordt gestreefd naar een betaalbaar en gedifferentieerd aanbod, verspreid over de verschillende wijken binnen de gemeente. Voor GroenLinks zal dit één van de speerpunten zijn in de discussie over de nieuwe woonvisie.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW