In alle debatten en voorstellen omtrent de gemeentelijke bezuinigingsopgave is het onderhoud openbare ruimte als kansrijke bezuinigingsoptie benoemd. De komende jaren zal er fors op onderhoud worden bespaard en moeten er dus keuzes worden gemaakt hoe deze bezuinigingen te realiseren. Naar aanleiding van deze discussies heeft GroenLinks geïnformeerd hoe het onderhoud nu wordt uitgevoerd en daarbij blijkt Enschede het zeer giftige chemische bestrijdingsmiddel RoundUp te gebruiken. GroenLinks was hierover onaangenaam verrast en zal daarom aanstaande maandag een motie indienen waarin we oproepen te stoppen met het gebruik van gif en zoveel mogelijk over te gaan op biologisch en natuurlijk beheer van de openbare ruimte.

RoundUp is om meerdere redenen een zeer omstreden middel. Het is mogelijk kankerverwekkend en hormoonverstorend en wordt ook in verband gebracht met de ziekte van Parkinson. Het middel wordt in de landbouw, met name in Amerika en opkomende regio's, vaak gebruikt in combinatie met gentechgewassen. RoundUp wordt namelijk geproduceerd door het Amerikaanse Monsanto, dat tevens gentechgewassen produceert die immuun zijn voor RoundUp. Onkruidbestrijding zou dan makkelijker en de agrarische productie hoger worden. Akkerlanden waar genetisch gemodificeerde RoundUp-bestendige gewassen worden geteeld kunnen eenvoudig worden besproeid met RoundUp zodat al het onkruid afsterft en het gewas zich volop kan ontwikkelen. Echter, net zoals steeds meer bacteriën resistent worden voor antibiotica, worden steeds meer onkruiden ongevoelig voor RoundUp. Het gevolg is dat RoundUp in steeds grotere hoeveelheden moet worden gebruikt, wat leidt tot meer gif in het ecosysteem en minder biodiversiteit. Alle reden om het gebruik van RoundUp te staken.

Vanwege de maatschappelijke onrust over milieuschade en gezondheidsrisico's van onkruidbestrijding met gif heeft het kabinet in september besloten dat gemeenten vanaf november 2015 geen chemische onkruidbestrijdingsmiddelen meer mogen gebruiken op straten en andere verharde oppervlakten en dat het gebruik op andere terreinen zoals sport- en recreatiegebieden en parken vanaf 2017 wordt verboden. Een prima besluit, maar wat GroenLinks betreft mag het ook sneller. Elke dag dat er eerder wordt gestopt met het gebruik van gif betekent minder milieuschade en minder gezondheidsrisico's. GroenLinks wil daarom dat Enschede zo snel mogelijk, het liefst direct, stopt met het gebruik van chemische middelen als RoundUp en overstapt op biologische en natuurlijke vormen van onderhoud. Verschillende gemeenten in Nederland, waaronder Haarlem, zijn ons al voorgegaan en hebben dus ervaring met alternatieve vormen van onkruidbestrijding. Enschede kan van deze ervaring gebruik maken en daarmee op zo kort mogelijke termijn overstappen op gifvrij onderhoud.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW