Het is al weer een hele tijd geleden dat de buurtbemiddeling in het randprogramma van de raad kwam. Raadsleden waren enthousiast en een motie hierover kreeg de steun van de gehele raad. Enschede voor Vrede heeft in de vredesweek een discussieavond gewijd aan buurtbemiddeling. Hier waren mensen aanwezig die lang en veel met buurtbemiddeling werken. Over de brede linie was dit met veel succes en voldoening. Alle aanwezige deskundigen waren het er over eens; ook voor Enschede kan buurtbemiddeling veel goeds brengen.

Enschede loopt hiermee niet voorop, al 185 gemeentes zijn haar voor gegaan. Dat gebeurt met veel succes, gemiddeld wordt 68% van de zaken die bij buurtbemiddeling in behandeling worden genomen, opgelost. Daarbij wordt zorgvuldig gekeken, welke conflicten hiervoor in aanmerking komen.

Buurtbemiddeling heeft misschien iets weg van de rijdende rechter, maar er is een belangrijk verschil. Bij de rijdende rechter bepaalt de rechter wat de oplossing is. Bij buurtbemiddeling doen dat de betrokkenen zelf. Er wordt door een onpartijdige stadgenoot (vrijwillig, maar na een korte, gerichte opleiding) bemiddeld bij kleine ruzies. De buurt bemiddelaar zorgt dat het gesprek kan plaatsvinden, hij of zij bemiddelt, kiest niet de kant van een van de partijen. De beide betrokkenen kiezen zelf de oplossing die bij hen past.

Dat is de grote sterkte van de ze manier van conflict oplossen. Als het de betrokkenen lukt dit conflict naar tevredenheid op te lossen zal dat bij een mogelijk ander conflict ook eerder lukken. Zo heeft buurtbemiddeling de potentie om langdurig voor een betere verstandhouding te zorgen. Als de woningcorporatie bemiddelt, heeft ze een eigen belang. Als de politie wordt ingeschakeld,

(wat nu veel gebeurt) zijn de partijen daar ook vaak niet blij mee. De meeste mensen hebben liever niet de politie aan de deur. Bovendien; de politie is er voor andere zaken. Nu moet ze vaak veel tijd steken in bemiddeling tussen buurtgenoten. Die tijd kan ze beter gebruiken voor ander politiewerk, zeker in Enschede, waar nog steeds te weinig wijkagenten zijn.

GroenLinks is erg blij dat het nu gelukt is om met de buurtbemiddeling te starten en wenst alle medewerkers hierin veel succes. Enschede kan daarmee een nóg prettiger stad worden om in te wonen en te leven.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK