Medio augustus werd bekend gemaakt dat er een bedrijf is dat overeenstemming heeft bereikt met top- en kwaliteitsteam over het starten van een nieuwe onderneming op Technology Base Twente (TBT);  de voormalige vliegbasis. Is dit de gedroomde doorstart voor het grootste project van de gemeente Enschede? Er is belangstelling voor en het lijkt een substantieel aantal arbeidsplaatsen op te leveren (dat werd tijd!), zonder dat veel overlast verwacht hoeft te worden en er hoeft niet (meteen) gebouwd te worden. Kan dit ook onze goedkeuring krijgen in de gemeenteraad? GroenLinks heeft vragen gesteld.

Als eerste zijn we erg nieuwsgierig naar de mogelijkheden die zich aftekenen voor het terrein. Hoe is tot nu toe omgegaan met opties voor de concrete invulling van TBT, die bij top- en kwaliteitsteam bekend zijn en hoe zijn deze afgewogen? Hoe past dit in de visie van top- en kwaliteitsteam en welke samenhang of synergie met andere bedrijven en fucnties word er verwacht? Is op deze visie geen voorschot genomen door de toezeggingen aan het recyclingbedrijf? In hoeverre passen de activiteiten van dit bedrijf bij de ‘advanced materials’ en de andere sectoren die zijn benoemd door de commissie o.l.v. dhr. Wientjes?

Eerder is door het kwaliteitsteam duidelijk gemaakt dat kwaliteit en diversiteit leidende begrippen zijn. Hoe wordt hieraan de hand gehouden nu de weg van de luchthavengerelateerde bedrijvigheid is ingeslagen? Wel belangrijk vast te stellen dat hiermee waarschijnlijk iets ‘unieks’ ontstaat, dat niet concurreert met de vele andere in ontwikkeling zijnde bedrijventerreinen in Twente. Welke belemmeringen werpt de komst van het recyclingbedrijf op voor andere bij top- en kwaliteitsteam bekende opties voor de invulling? In hoeverre is sprake van concurrerende (bedrijfs-)activiteiten die niet gebaat zijn bij de activiteiten van dit bedrijf en evt. vliegbewegingen in de directe nabijheid? Kan er nu ook iets niet meer? Bijvoorbeeld nano? De antwoorden op deze vragen zetten we zo spoedig mogelijk op onze site.

vr 29 sep, 13.00 - Stadhuis

GroenLinks053 @RKDRE Dankjewel! 😉
GroenLinks053 Vacature stage GroenLinks Europa https://t.co/L2JxUkxhQ2 via @groenlinks
RobinWessels75 Nu hopen dat college dekking voor #groeneleges kan vinden, zodat deze erg succesvolle #duurzame regeling inderdaad kan worden voortgezet 2/2