Onlangs stelde GroenLinks vragen over de mogelijke vestiging van Aeronextlife op Technology Base Twente: hoe past dit in een meer omvattend toekomstbeeld en hoe zit het met de exploitatie van de luchthaven? Uit de antwoorden blijkt dat de keuze voor Aeronextlife betekent dat er meer vliegende ondernemingen naar de Technology Base Twente moeten komen. De antwoorden maken duidelijk dat het topteam al in een vroeg stadium een keuze heeft gemaakt met hoe dan ook verstrekkende, maar ook grotendeels nog onbekende gevolgen. Hier vindt u de antwoorden op onze vragen. In de vorige LinksVoor heb ik deze vragen toegelicht.

Er blijkt geen lange lijst van gegadigden te zijn en van een afweging van mogelijkheden lijkt daarom geen sprake. Er wordt alleen beoordeeld of wordt voldaan aan het (nogal algemeen gestelde) concept van TBT. Een nadere specificatie daarvan is nog in de maak en kennelijk is men van mening dat de activiteiten van het aangezochte bedrijf, passen bij de ‘advanced materials’ en de andere sectoren die zijn benoemd door de commissie Wientjes. Op deze manier is zeer de vraag of de keuze die nu is gemaakt voor Aernonextlife niet te vroeg komt: er is nog geen uitgewerkte visie beschikbaar en opnieuw is het grote punt dat de luchthaven in exploitatie genomen moet worden. Die onderneming is zeer lastig gebleken en is heel bepalend voor de toekomstige kwaliteit van het gebied zelf en de omgeving. Is er wel serieus gekeken naar mogelijkheden zonder vliegen?

Belangrijk is vast te stellen dat door de komst van Aeronextlife waarschijnlijk iets ‘unieks’ zou ontstaan, dat niet concurreert met de vele andere in ontwikkeling zijnde bedrijventerreinen in Twente. Maar zijn er opties die nu opzij worden gezet? Het antwoord op die laatste vraag is: nee. Belemmeringen werpt de komst van het recyclingbedrijf niet op, aldus top- en kwaliteitsteam, tenminste als we kijken naar de mogelijke functies die Wientjes heeft benoemd. Toch lijkt dat nogal kort door de bocht als we kijken hoeveel verschillende mogelijkheden werden genoemd; deze passen in de praktijk niet allemaal naast elkaar.

Spannend wordt de uiteindelijke opzet en samenstelling van TBT en de bijdrage die de initiatiefnemers zullen leveren aan een sluitende exploitatie van de luchthaven. Een sluitende exploitatie is één van de voorwaarden voor het nemen van het luchthavenbesluit medio 2016. Er zal dus nog wel wat moeten gebeuren om Aeronextlife een plek te kunnen bieden. Dit bedrijf zal (o.a.) via de havengelden voor gebruik van de baan, slechts een deel van de benodigde middelen binnenbrengen voor de luchthavenexploitant (die ook nog gevonden moet worden). De noodzakelijke kwaliteit voor het gebied zelf en de omliggende regio is nog niet verzekerd. Immers, er blijven volgens de door de overheden opgestelde notitie reikwijdte en detailniveau vele duizenden ‘general aviation’ vluchten per jaar mogelijk. Het is nog te vroeg om te spreken van een ‘grote fout’, al is onze fractie wel bezorgd over dit nieuws. Rond deze tijd verwachtten top- en kwaliteitsteam eerder een uitgewerkte visie te presenteren.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK