We zien allemaal de beelden van vluchtelingen die ten einde raad alles achterlaten - vrienden, familie, huis, werk, bezittingen - om de uitzichtloze geweldsspiraal in hun land te ontvluchten. Via een soms levensgevaarlijke tocht hopen ze een toekomst te vinden, ergens in een land zonder oorlog en geweld. Door het toenemende aantal vluchtelingen, zitten de AZC's overvol en worden er noodopvanglocaties in ons land opgericht. GroenLinks vindt dat Nederland, als rijk en welvarend land, de morele plicht heeft mensen in nood een helpende hand te bieden. Ook Enschede kan een concrete bijdrage leveren om vluchtelingen een nieuwe kans, een nieuw leven te geven. Bijvoorbeeld door het ter beschikking stellen van een locatie voor de bouw van een tijdelijk asielzoekerscentrum (AZC), en - indien nodig - ook door het organiseren van noodopvang in bijvoorbeeld één van de vele leegstaande panden binnen onze gemeente. Omdat een deel van de op te vangen vluchtelingen een toekomst in Nederland moet opbouwen, dient het AZC een plek te krijgen midden in onze samenleving.

Eind 2014 heeft de gemeenteraad unaniem ingestemd met het starten van een zoektocht naar een geschikte locatie voor een AZC binnen onze gemeente. Als onderdeel van deze zoektocht is de Enschedese samenleving gevraagd mogelijke locaties aan te dragen. Samen met de locaties die de gemeente zelf op het oog had, heeft dit geleid tot een lijst met 57 gebouwen en terreinen. Deze zijn zorgvuldig met elkaar vergeleken en getoetst aan de randvoorwaarden die zowel de gemeenteraad als het COA hebben gesteld. Alleen het Esmarkerveld bleek aan al deze voorwaarden te voldoen.

GroenLinks begrijpt goed dat bewoners rondom het Esmarkerveld met veel vragen en onzekerheden zitten. Verandering - de komst van iets nieuws, iets onbekends in je leefomgeving - roept vaak weerstand op. Het is daarom de taak van de gemeente, in samenwerking met het COA, om bewoners niet alleen volledig te informeren, maar ook volop te betrekken in het verdere proces. En met name dat informeren had beter gemoeten.

GroenLinks heeft in de stedelijke commissie daarom nadrukkelijk verzocht om het vrijgeven van de lijst met locaties en openlijk inzicht te bieden in de gemaakte afweging. Iets wat eigenlijk op 2 september, als onderdeel van de communicatie naar omwonenden, meteen al had moeten gebeuren. Vertrouwen win je namelijk alleen met openheid en transparantie.

Het is daarbij van groot belang dat feiten en indianenverhalen van elkaar worden gescheiden en we ons niet laten leiden door angst voor het onbekende. Een angst die wordt aangewakkerd door onware en ongenuanceerde uitspraken van sommige politici ("tsunami van Moslims" / "gelukszoekers, verkrachters en IS-strijders") en de nogal eens sensatie-gerichte berichtgeving in de media, waarin incidenten uitgebreid worden belicht en alles dat goed gaat nauwelijks aan bod komt.

GroenLinks roept iedereen op om er samen een succes van te maken. Want of we nu zijn geboren in Syrië, Sudan of Enschede, we zijn allemaal mensen met in basis dezelfde levensbehoeften: eten, een dak boven ons hoofd, een beetje geluk en een veilige toekomst. Laten we ons daarom richten op hetgeen ons bindt, en samen werken aan een samenleving waarin iedereen, ongeacht afkomst, zich kan ontplooien. Integratie staat daarin centraal. Bijvoorbeeld door het bieden van voldoende (gezamenlijke) activiteiten, het betrekken van vluchtelingen bij het verenigingsleven en het doen van vrijwilligerswerk. Kennis, ervaring en betrokkenheid van onder andere vluchtelingenwerk en wijkwelzijnsorganisaties, maar ook van de al in Enschede aanwezige gemeenschappen, is daarbij onontbeerlijk. De vele personen, groepen en organisaties die aan initiatieven werken om vluchtelingen een warm welkom te geven, laten dit nu al op prachtige wijze zien. Hoe meer we samenwerken in plaats van tegenover elkaar te gaan staan, hoe succesvoller de integratie van het AZC in de stad zal zijn.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW