Het agendapunt 'omgevingsvergunning Aeronextlife' in de stedelijke commissie maakte duidelijk dat wethouder Welman en een groot deel van gemeenteraad de eerder gebleken risico's en onmogelijkheden van luchtvaart in Twente niet willen zien. GroenLinks wil dat alternatieve mogelijkheden eerlijk worden afgewogen en dat het topteam met een (met reële marktkansen) onderbouwd toekomstscenario voor de verdere ontwikkeling van de voormalige vliegbasis komt en vindt het te vroeg om goedkeuring te geven aan Aeronextlife. Nog een keer gokken levert geen banen op en kost veel gemeenschapsgeld.

Hoewel plannen voor een burgerluchthaven ten grave zijn gedragen, wordt door wethouder en gemeenteraad tot nu toe niet ingezien dat de keuze voor Aeronextlife in dit stadium betekent dat het project opnieuw wordt opgezadeld met de onmogelijk gebleken zoektocht naar een exploitant en gebruikers van de baan. Een scenario waar langzamerhand nauwelijks draagvlak meer voor is, en zeker niet onder D66-, GroenLinks- en SP-kiezers. GroenLinks heeft jarenlang oppositie gevoerd tegen de plannen voor een onnodige en onhaalbare (burger-)luchthaven, en werd daarin gesteund door D66 en SP. Momenteel lijkt GroenLinks alleen te staan.

Aeronextlife moet een bedrijf worden dat vliegtuigen aan het einde van hun levensduur ontmantelt en onderdelen weer een nieuw leven geeft. Aeronextlife is voor haar bedrijfsvoering afhankelijk van de landingsbaan, zowel voor het invliegen van te ontmantelen vliegtuigen als voor het transport van vliegtuigonderdelen. Dit bedrijf heeft een beperkt aantal vluchten nodig, maar kiezen voor Aeronextlife betekent wel kiezen voor vliegen: alle faciliteiten moet in orde zijn en blijven.

Er bestaat geen enkele zekerheid dat er wel een levensvatbare luchthaven ontwikkeld kan worden. De recente geschiedenis wijst op het tegenovergestelde. Een burgerluchthaven is niet haalbaar gebleken en eerder is ook de variant 'general aviation' al als onhaalbaar in de prullenbak verdwenen. Welke variant moet er dan nog uit de 'hoge hoed' worden getoverd die wel tot een luchthaven met sluitende exploitatie kan leiden?

Als er eind 2016 geen nieuw luchthavenbesluit is genomen, mag er in Twente niet meer worden gevlogen, behoudens een ontheffing. Of dat luchthavenbesluit er komt, is nog helemaal niet zeker. Voorwaarde voor een nieuw luchthavenbesluit is een exploitant. Die is er nog niet en voorwaarde zal zijn dat de luchthaven rendabel gemaakt kan worden. En dat is, met het debacle van enige tijd geleden in het achterhoofd en Aeronextlife voorlopig als enige betalende gebruiker, vrijwel ondenkbaar. Weer een paar jaar in de prullenmand?

GroenLinks roept alle fracties daarom op zich alsnog op de risico's te bezinnen, voordat wordt ingestemd met de omgevingsvergunning voor Aeronextlife.

Robin Wessels en Jelle Kort

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW