Dinsdag 27 oktober organiseren Stichting Huize Aarde, Universiteit Twente en het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) een mini-symposium en aansluitend debat over de plannen instabiele zoutcavernes te vullen met vliegas uit afvalverbrandingscentrales. Het bestemmingsplan dat deze plannen mogelijk moet maken zal binnenkort in de gemeenteraad worden besproken.

Doel van symposium en debat is het uitwisselen van kennis over de ecologische en maatschappelijke kosten en baten van de geplande injectie van gevaarlijke afvalstoffen van verbrandingsinstallaties in instabiele zoutholtes in Twente.  Dit met name in het belang van het maatschappelijke besluitvormingsproces rond het gebruik van de Twentse ondergrond als opslagmedium voor afval.

Mini-symposium en debat zijn gratis bij te wonen. Voor het symposium (dinsdagmiddag 13:00-17:00) is aanmelden vereist. Dit kan via de website van het KIVI.
Het debat (dinsdagavond 20:30-21:30, Vrijhof/Amphitheater, Universiteit Twente) wordt georganiseerd door het Studium Generale en is voor iedereen vrij toegankelijk. Voor meer informatie kijk hier.

GroenLinks heeft zich meermaals kritisch uitgelaten over de verschillende activiteiten waarbij stoffen worden opgeslagen in de Twentse bodem. Zowel het opslaan van gasolie in zoutcavernes, het pompen van giftig afvalwater in Twentse gasvelden en het vullen van instabiele zoutcavernes met giftig vliegas leveren risico's voor milieu en volksgezondheid. Vliegas bevat onder meer zware metalen en kankerverwekkende dioxines. Stoffen die op de lange termijn kunnen vrijkomen, waardoor in de toekomst bodem en grondwater vervuild kunnen raken. GroenLinks hoopt dat een bredere verspreiding van kennis leidt tot zorgvuldiger omgaan met onze bodem.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK