Komende maandag staat de Enschedese Arbeidsmarktaanpak (EAA) op de agenda van de stedelijke commissie. Hierin lijkt Enschede een gemiddelde gemeente die alleen het korte termijn effect van de crisis te boven moet komen en dan voorgoed uit de problemen is. GroenLinks wil realistisch en sociaal beleid voor werk en inkomen in Enschede.

Volledige werkgelegenheid is in elke gemeente een utopie, maar Enschede en Twente worstelen al decennia met grote, structurele arbeidsmarktproblemen. Dat betekent dat we er vanuit het perspectief van de werkzoekende nog niet zijn met het verbeteren van het vestigingsklimaat, de 'werkgever op kop', regionale en euregionale samenwerking - al zijn dat op zich allemaal goede ontwikkelingen. Het staat vast dat er voorlopig te weinig werk zal zijn. In de toekomst is er waarschijnlijk nog minder werk dan nu. Dat moet beter onder ogen worden gezien en vertaald naar beleid.

Het college is zich ervan bewust dat er geen gemakkelijke oplossingen zijn om iedereen aan het werk te krijgen. Dat blijkt wel uit de bescheiden doelstelling voor het aantal banen dat erbij komt. Hiermee worden van de vele werkzoekenden, ook niet-uitkeringsgerechtigden, maar een paar tiende procent geholpen.

Het is een gegeven dat een deel van de mensen niet of nauwelijks regulier zal kunnen werken. Daarom wil GroenLinks dat ook wordt ingezet op het toeleiden naar kleine deeltijdbanen en tijdelijk werk. De bijstand achter je laten is vaak helemaal niet mogelijk: de bijstand is in werkelijkheid geen tijdelijke voorziening. Daarom zou het doodeenvoudig moeten zijn om je inkomen deels zelf te verdienen in de bijstand of om een tijdje te werken en dan naadloos weer terug in de uitkering te kunnen gaan, mocht het nodig zijn. Uit onderzoek blijkt dat streng beleid (incl. inkomensbeleid) gericht op korte termijn uitstroom uit de bijstand, de kans verkleint op duurzame uitstroom.

De experimenten met basisinkomen waar in den lande over wordt gesproken (en waar het Rijk nog toestemming voor moet geven) gaan er onder meer vanuit dat bijverdienen mogelijk moet zijn, om te stimuleren dat deeltijdwerk wordt geaccepteerd, om bureaucratie te voorkomen en mensen waar mogelijk zelf de kans te geven dat broodnodige extraatje boven bijstandsniveau te verdienen.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW