Meteen nadat de gemeenteraad op 9 november jl. de burgemeester bij motie verzocht zich aan te sluiten bij Burgemeesters voor Vrede, verklaarde hij: 'Nu ben ik dus vredesburgemeester'. GroenLinks en het CDA dienden deze motie in op verzoek van Enschede voor Vrede.

Burgemeesters voor Vrede, ofwel Mayors of Peace, is opgericht 1982 door de burgemeester van Hiroshima, Takeshi Araki. Hij reageerde daarmee op de tragische atoombomaanval op Hiroshima, zeventig jaar geleden, als gevolg waarvan zeker 140.000 mensen om het leven zijn gekomen. Het doel van deze organisatie is het bevorderen van wereldvrede, het uitbannen van nucleaire wapens en het tegengaan van armoede en honger in de wereld.  Zij vragen van de aangesloten burgemeesters de onderlinge solidariteit tussen steden te bevorderen.

Zeventig jaar na de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki is wereldvrede nog steeds een actueel onderwerp. Ondanks de afschuwelijke effecten van nucleaire wapens bestaan er vandaag de dag nog steeds atoomwapens. Door het geweld in Syrië slaan velen op de vlucht, op zoek naar een veilig heenkomen voor hunzelf en hun families. De vluchtelingenopvang is een thema waar veel landen en steden mee te maken hebben. Solidariteit en begrip zijn essentiële elementen om te komen tot een betere wereld waarin mensen niet hoeven te vrezen voor geweld, armoede en honger. GroenLinks is blij dat onze burgemeester zich aan sluit bij Burgemeesters voor Vrede.

Borrel
wo 8 nov, 21.00 - Bolwerk

vr 10 nov, 9.30 - Stadhuis

AnitaSempel Mooi initiatief van Foodwatch! "Maak groente en fruit niet duurder maar btw-vrij!" https://t.co/6xmvG0TxRx
AnitaSempel RT @jesseklaver: Met Rutte III neemt de ongelijkheid toe. De rijkste 25% gaat er veel meer op vooruit dan de gewone Nederlander.
AnitaSempel RT @CorinneEllemeet: Verreweg het grootste deel van de ouderen met zorgvraag woont thuis. Zij komen er wel erg bekaaid vanaf in #regeerakko
AnitaSempel RT @vogelnieuws: Iedereen kan iets doen om de huismus te helpen. Tips! https://t.co/NLDR6iLrth
AnitaSempel @RoyBruinsma @GroenLinks053 @burgerbelangen @pvdaenschede Openhouden de Brug is nooit ons doel geweest. Maar ik beg… https://t.co/QorVKPnmJG
GroenLinks053 RT @groenlinks: Eerste berichten over regeerakkoord stemmen niet hoopvol. Maar het kán anders. Samen kunnen we de koers veranderen: https:/…
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad…
AnitaSempel RT @JelleKort: @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor…
JelleKort Nuchtere @RobinWessels75 keurt bestemmingsplan moskee goed. #raad053
JelleKort @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor iedereen.
AnitaSempel Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad. @GroenLinks053