Enschede en Twente hebben behoefte aan meer werkgelegenheid en aan op het wel beschikbare werk aansluitende werknemers en opleidingen. Tegelijkertijd is er een sociaal vangnet nodig om mensen uit de armoede te halen en sociale uitsluiting tegen te gaan. GroenLinks is blij dat de gemeenteraad 9 november de motie ‘Nieuw perspectief voor bijstand in Enschede’ heeft aangenomen.

De Tweede Kamer nam onlangs de motie ‘Preventie en bestrijding stille armoede en sociale uitsluiting’ aan. In deze motie wordt de regering opgeroepen experimenteerruimte binnen de Participatiewet te geven. In de motie worden enkele gemeenten aangehaald die minder verplichtingen willen opleggen in de bijstand en mogelijkheden willen creëren voor bijverdienen in de bijstand. Dit teneinde (duurzame) uitstroom uit de bijstand te bevorderen en tevens armoede en sociale uitsluiting tegen te gaan. Ook de gemeenteraad van Enschede heeft zich nu bij deze beweging aangesloten.

Zo gauw als het Rijk ‘experimenteerruimte’ biedt kan het college aan de slag met het verminderen van averechts werkende en onnodig krenkende verplichtingen in de bijstand en met het creëren van mogelijkheden voor bijverdienen in de bijstand. GroenLinks roept het college op intussen bestaande instrumenten tegen het licht te houden en waar mogelijk armoede en sociale uitsluiting tegen te gaan.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK